SPECIFICITY OF NARRATION SUBJECT IN “THE GIFT” BY V. V. NABOKOV
Abstract
The article substantiates the hypothesis that in V. V. Nabokov’s novel “The Gift”, narration is built around a single narrative instance (“storyteller-narrator”), which is formally and grammatically split into the storyteller and the narrator proper. This is confirmed by the real sequence of the storyteller’s and the narrator’s instances occurrence in “The Gift”, as well as the structural, thematic and content features of the novel. Taking into account this conclusion, it is suggested to comprehend switching between the storyteller and the narrator in the event-like way as objectification and subjectification of narration.
References
- Апресян Ю. Д. Роман «Дар» в космосе Владимира Набокова // Апресян Ю. Д. Избранные труды: в 2-х т. М.: Школа «Языки русской культуры», 1996. Т. II. Интегральное описание языка и системная лексикография. С. 651-694.
- Букс Н. Эшафот в хрустальном дворце. О русских романах В. Набокова. М.: Новое литературное обозрение, 1998. 208 с.
- Грейсон Дж. Метаморфозы «Дара» // Набоков: pro et contra / сост. Б. Аверина, М. Маликовой, А. Долинина; комментарии Е. Белодубровского, Г. Левинтона, М. Маликовой, В. Новикова; библиогр. М. Маликовой. СПб.: РХГИ, 1997. С. 590-635.
- Давыдов С. С. «Тексты-матрешки» Владимира Набокова. СПб.: Кирцидели, 2004. 158 с.
- Зусева В. Б. Жанровая структура романа В. Набокова «Дар» [Электронный ресурс]. URL: http://slovorggu.ru/nfv2007_ 2_5_pdf/09Zuseva.pdf (дата обращения: 19.04.2019).
- Классик без ретуши. Литературный мир о творчестве Владимира Набокова: критические отзывы, эссе, пародии / под общ. ред. Н. Г. Мельникова. М.: Новое литературное обозрение, 2000. 688 с.
- Левин Ю. И. О «Даре» // Левин Ю. И. Избранные труды. Поэтика. Семиотика. М.: Языки русской культуры, 1998. С. 287-322.
- Липовецкий М. Эпилог русского модернизма: художественная философия творчества в «Даре» Набокова // Вопросы литературы. 1994. № 3. С. 72-95.
- Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина. М.: Интелвак, 2001. 1600 стб.
- Набоков В. В. Собрание сочинений русского периода: в 5-ти т. / сост. Н. Артеменко-Толстой. СПб.: Симпозиум, 2002. Т. 4. Приглашение на казнь. Дар. Рассказы. Эссе. Рецензии. 784 с.
- Носик Б. Мир и дар Владимира Набокова. М.: Пенаты, 1995. 562 с.
- Осьмухина О. Ю. Маска в культурно-художественном сознании российского зарубежья 1920-1930-х гг. (на материале творчества В. В. Набокова): автореф. дисс. … к. культурологии. Саранск, 2000. 18 с.
- Осьмухина О. Ю. Русская литература сквозь призму идентичности: маска как форма авторской репрезентации в прозе ХХ столетия. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2009. 288 с.
- Стрельникова Л. Ю. Поэзия как свободная игра вымысла в романе В. В. Набокова «Дар» // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2016. Т. 2. № 4. С. 123-130.
- Blackwell S. H. Zina’s paradox: The figured reader in Nabokov’s “Gift”. N. Y.: Peter Lang, 2000. 215 p.
- Leving Y. Keys to “The Gift”: A Guide to Nabokov’s Novel. Boston: Academic Studies Press, 2011. XVII+534 p.
- Nabokov V. The Gift / transl. from Russian by M. Scammel with the collab. of the author. L.: Weidenfeld and Nicolson, 1963. 346 p.
Author information
About this article
Publication history
- Received: April 22, 2019.
- Published: July 10, 2019.
Keywords
- Владимир Набоков
- «Дар»
- нарративная структура
- повествователь
- рассказчик
- Vladimir Nabokov
- “The Gift”
- narrative structure
- narrator
- storyteller
Copyright
© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC