• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

A. A. DELVIG’S CREATIVITY STUDY IN THE CONTEXT OF A. S. PUSHKIN’S ALLEGORIES

Abstract

The article describes 1) the ways of realizing the formation conception of the knowledge system about humanistic dominants of the Russian classics as value centres of works of fiction, axiology of humanism as a significant component of the substantial core of a fiction text developed taking into account the continuity carried out at the propaedeutic and developing, generalizing and creative stages (the 5-8th grades in the process of establishing value-cognitive guidelines and cognitive communication); 2) the planned results within the blocks “School-leaver Will Learn”, “School-leaver Will Get the Opportunity to Learn”, conditioned by the educational tasks that determine the features of the process of forming the system of educational actions at a) the basic level and b) the advanced level available to motivated students.

References

  1. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М.: Советская Россия, 1979. 420 с.
  2. Жаткин Д. Н. Философская лирика Дельвига в контексте русской романтической поэзии // Филологические науки. 2007. № 5. С. 63-90.
  3. Жиркова Е. А. Актуализация семантики текстовых структур, имеющих доминантное значение для адекватной интерпретации художественного текста: дисс. … д. филол. н. Краснодар, 2006. 310 с.
  4. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 25.12.2018). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 10.05.2019).
  5. Примерные программы по учебным предметам. Литература. 5-9 классы. М.: Просвещение, 2011. 354 с.
  6. Соловьёва Ф. Е. Методическое пособие к учебнику Г. С. Меркина «Литература» для 8 класса общеобразовательных организаций / под ред. Г. С. Меркина. М.: Русское слово - учебник, 2015. 320 с.
  7. Соловьёва Ф. Е. Роль уроков литературы в процессе формирования гуманистического мировоззрения учащихся 5-8 классов // Филологические традиции в современном литературном и лингвистическом образовании: сб. науч. ст.: в 2-х т. М.: МГПИ, 2012. Т. 2. Вып. 11. С. 183-192.
  8. Соловьёва Ф. Е. Тематическое планирование к учебнику Г. С. Меркина «Литература» для 8 класса общеобразовательных организаций / под ред. Г. С. Меркина. М.: Русское слово - учебник, 2015. 56 с.
  9. Соловьёва Ф. Е. Тематическое планирование к учебнику «Литература. 6 класс»: учебно-методическое издание / под ред. Г. С. Меркина. М.: Русское слово - учебник, 2013. 64 с.
  10. Соловьёва Ф. Е. Уроки литературы: методическое пособие к учебнику Г. С. Меркина «Литература. 6 класс» / под ред. Г. С. Меркина. М.: Русское слово - учебник, 2014. 360 с.
  11. Сомов В. П. Словарь иносказаний Пушкина. М.: АСТ-Пресс Книга, 2016. 400 с.
  12. Сосновская И. В. Литературное развитие учащихся 5-8 классов в процессе анализа художественного произведения: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2004. 47 с.
  13. Терентьева Н. П. Литературное образование как способ ценностного самоопределения учащихся: дисс. … д. пед. н. СПб., 2014. 572 с.
  14. Шуралёв A. M. Концептологический аспект анализа художественного текста на уроках литературы: дисс. … д. филол. н. М., 2013. 362 с.
  15. Якобсон Р. О. Доминанта // Хрестоматия по теоретическому литературоведению / сост. И. Чернов. Тарту: Тартуский гос. ун-т, 1976. С. 56-63.

Author information

Faina Evgen’evna Solov’eva

The Military Air Defence Academy of the Russian Federation Armed Forces named after the Soviet Union marshal A. Vasilevsky

About this article

Publication history

  • Received: May 10, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • пропедевтический, формирующий, обобщающий, творческий этапы формирования знаний о гуманистических доминантах русской классики
  • анализ
  • интерпретация
  • методические приёмы
  • творчество А. А. Дельвига
  • propaedeutic, developing, generalizing, creative stages of knowledge formation about humanistic dominants of the Russian classic
  • analysis
  • interpretation
  • methodological techniques
  • A. A. Delvig’s creativity

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)