• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

REGIONAL IDENTITY MARKERS IN THE LEADING MEDIA PUBLICATIONS

Abstract

The article examines regional identity markers in the leading media publications. The author analyses the words representing different types of regional identity: residents of Krasnodar territory, Arkhangelsk residents, Pomors, Kuban Cossacks, Northerners and Southerners. Regional identity markers are classified into three groups according to the context: integrating, differentiating and neutralizing ones. The analysis of interaction between the types of context and regional identity markers allows the author to conclude that the leading media publications of the Russian National Corpus represent different levels of regional identity awareness.

References

  1. Ахметова М. В. «Неправильное» именование как оскорбление (об одном аспекте вариантности катойконимов) // Шаги-Steps. 2015. Т. 1. № 1. С. 19-39.
  2. Крылов М. П. Региональная идентичность в Европейской России. М.: Новый хронограф, 2010. 240 с.
  3. Люсый А. П. Глобальные ориентиры и региональные онтологии культуры // Философские науки. 2008. № 10. С. 75-85.
  4. Национальный корпус русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://www.ruscorpora.ru (дата обращения: 21.04.2019).
  5. Ноженко Н. М., Яргомская Н. Б. В поисках нового регионального сообщества: возможная перспектива рассмотрения федеральных округов // Политическая наука. 2005. № 3. С. 119-141.
  6. Правда Севера [Электронный ресурс]. URL: http://pravdasevera.ru/ (дата обращения: 04.12.2018).
  7. Псковская правда [Электронный ресурс]. URL: http://pravdapskov.ru (дата обращения: 04.12.2018).
  8. Тельпов Р. Е. Названия жителей Архангельска и Архангельской области на страницах центральных и региональных СМИ // Актуальные направления научных исследований: перспективы развития: материалы IV Международной научно-практической конференции (г. Чебоксары, 10 декабря 2017 г.): в 2-х т. / редкол. О. Н. Широков и др. Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2017. Т. 2. С. 42-48.
  9. Тельпов Р. Е. Слова «северяне» и «южане» как маркеры региональной идентичности // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 1 (74). С. 411-414.
  10. Туровский Р. Ф. Региональная идентичность в современной России // Российское общество: становление демократических ценностей? / под ред. М. Макфола и А. Рябова; Моск. центр Карнеги. М.: Гендальф, 1999. С. 87-136.
  11. Шабалова О. А. Формирование подходов к изучению феномена «региональная идентичность» в российском дискурсе // Научно-педагогический журнал Восточной Сибири Magister Dixit. 2014. № 2 (14). C. 139-145.
  12. Шушарина Г. А. Способы формирования региональной идентичности в дискурсе местных СМИ // Ученые записки Комсомольского-на-Амуре государственного технического университета. 2013. Т. 2. № 2 (14). С. 51-55.
  13. https://www.english-corpora.org/time/ (дата обращения: 14.04.2019).

Author information

Roman Evgen'evich Tel'pov

Pushkin State Russian Language Institute

About this article

Publication history

  • Received: May 2, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • региональная идентичность
  • региональные СМИ
  • центральные СМИ
  • Национальный корпус русского языка
  • катойконимы
  • локальные тексты культуры
  • regional identity
  • regional mass media
  • leading mass media
  • Russian National Corpus
  • katoikonyms
  • texts on local culture

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)