• Original research article
  • July 10, 2019
  • Open access

FEATURES OF ADVERTISING TEXT SYNTAX

Abstract

The article describes the characteristic features of the advertising text syntax in the Russian language. In the course of the analysis, it has been found out that simple and expanded sentences prevail in the advertising text. The authors analyse various types of simple sentences that are widely used by advertisers: nominative, definite-personal, infinitival and others taking into account the communicative intention of a sender of the advertising message. Basing on examples, the paper identifies various methods of influencing a potential buyer, both syntactic and morphological ones.

References

  1. Акимова Г. Н., Вяткина С. В., Казаков В. П., Руднев Д. В. Синтаксис современного русского языка: учебник для высших учебных заведений Российской Федерации / под ред. С. В. Вяткиной. СПб.: Факультет филологии и искусств СПбГУ, 2009. 347 с.
  2. Валгина Н. С. Современный русский язык. Синтаксис: учебник. Изд-е 4-е, испр. М.: Высш. шк., 2003. 416 с.
  3. Вартанова Н. Г. К вопросу о средствах интенсификации семантики компонентов текста рекламного интервью // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2013. № 6. С. 395-397.
  4. Иванова К. А. Копирайтинг: секреты составления рекламных и PR-текстов. Изд-е 3-е. СПб.: Питер, 2010. 176 с.
  5. Кто главный. Ростов-на-Дону. 2017. Сентябрь.
  6. Кто главный. Ростов-на-Дону. 2018. Март.
  7. Кто главный. Ростов-на-Дону. 2018. Май.
  8. Кто главный. Ростов-на-Дону. 2019. Январь.
  9. Кто главный. Ростов-на-Дону. 2019. Апрель.
  10. Кто главный. Ростов-на-Дону. 2019. Май.
  11. Русский язык и культура речи. Синтаксис: учеб. пособие для студентов вузов / под ред. Г. Я. Солганика. М.: Аспект Пресс, 2016. 256 с.
  12. Чабанюк Т. А. Теория и практика рекламы: учеб. пособие. Комсомольск-на-Амуре: КнАГТУ, 2013. 62 с.
  13. Я покупаю. Ростов-на-Дону. 2017. Июнь.
  14. Я покупаю. Ростов-на-Дону. 2018. Январь.
  15. Я покупаю. Ростов-на-Дону. 2018. Июнь.
  16. Я покупаю. Ростов-на-Дону. 2019. Январь.
  17. Я покупаю. Ростов-на-Дону. 2019. Март.
  18. Я покупаю. Ростов-на-Дону. 2019. Май.

Author information

Natal’ya Gennad’evna Vartanova

Don State Technical University

Marina Sergeevna Volodina

Don State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: April 26, 2019.
  • Published: July 10, 2019.

Keywords

  • синтаксис рекламного текста
  • простое предложение
  • реклама
  • коммуникативная интенция
  • прагматическая установка
  • эффективность рекламы
  • advertising text syntax
  • simple sentence
  • advertising
  • communicative intention
  • pragmatic attitude
  • advertising effectiveness

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)