• Original research article
  • August 19, 2019
  • Open access

FORMATION OF THE MINIMUM VOCABULARY ON THE FOREIGN LANGUAGE DISCIPLINE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS OF THE RUSSIAN FEDERATION

Abstract

The article discusses the features of the minimum vocabulary formation for the discipline “Foreign Language” in educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation. The author ascertains criteria and principles for lexical material selection for the minimum vocabulary compilation. Novelty of the paper lies in the fact that the author studies the gradual formation of the vocabulary semantization skill, which is significant for the adequate understanding of professionally oriented, scientific and legal texts within the specialty “Law Enforcement”. Practical significance of the study is that the results can be used in organizing the process of teaching a foreign language in educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation.

References

  1. Анисимова А. Г., Архипова М. А. Англоязычные юридические термины: оптимизация процесса обучения // Вестник МГИМО-Университета. 2014. № 4 (37). С. 294-299.
  2. Горшенева И. А., Галаева М. Н., Гольцева О. Ю., Кузнецова Н. Н. Английский для юристов (English for Lawyers). М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2014. 424 с.
  3. Гринёв С. В. Введение в терминоведение. М.: Академия, 1993. 309 c.
  4. Зарицкая Л. А. Лексикографические критерии составления глоссария англоязычных терминов для будущего дизайнера // Вестник Оренбургского государственного университета. 2013. № 11. С. 174-179.
  5. Калашникова С. В. Характеристика лексики английского языка для профессионалов правоприменительной деятельности // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 4 (58). Ч. 1. С. 96-98.
  6. Образцов П. И., Уман А. И., Виленский М. Я. Технология профессионально-ориентированного обучения в высшей школе. М.: Юрайт, 2017. 217 с.
  7. Поляков О. Г. Английский язык для специальных целей: теория и практика. М.: НВИ-Тезаурус, 2003. 186 с.
  8. Раицкая Л. К., Арупова Л. К. Формирование лексического минимума бакалавров в МГИМО-Университете (на примере английского языка) // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2013. Т. 2. № 12. С. 269-272.
  9. Соловей С. С., Седельникова Ж. Ф., Лященко Р. М., Лузгина О. А. Учебник английского языка для профессионалов правоприменительной деятельности / под ред. С. С. Соловей. М.: ИМЦ ГУК МВД России, 2004. 616 с.
  10. Шетле Т. В. Лексикографические критерии составления учебного словаря-минимума англоязычных терминов банковского дела // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2009. № 1. С. 142-144.

Author information

Svetlana Viktorovna Kalashnikova

Barnaul Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: June 6, 2019.
  • Published: August 19, 2019.

Keywords

  • семантическая ценность
  • словарь-минимум
  • словообразовательная модель
  • сочетаемость
  • терминологичность
  • semantic value
  • minimum vocabulary
  • derivational model
  • combinatory power
  • terminological character

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)