• Original research article
  • September 10, 2019
  • Open access

POSITION OF A REPRESENTED OBSERVER AS A RECEPTIVE ASPECT OF THE VISUAL IN LITERATURE

Abstract

The article examines dynamic types of figurative structure in a reader’s receptive act taking into account the duality of the position as a presenter (manifesting his vision) and as a represented observer (described against the background). Originality of the study lies in the fact that the receptive aspect of the visual in literature is insufficiently investigated. Analyzing the existing scientific works and approaches to interpreting literary texts, the author concludes that a receptive act implies the turn of a reader’s consciousness binding together the parts and the whole, i.e. the shift between actualization and reduction of a represented observer’s visual field occurs. So, the represented observer’s visual field is considered as creative and created space of dynamic artistic mechanisms.

References

  1. Аксенова А. А. Близкое и далёкое в мире романа Юрия Олеши «Зависть» // Austrian Journal of Humanities and Social Sciences. 2014. № 3-4. С. 164-168.
  2. Бахтин М. М. Автор и герой в эстетической деятельности // Бахтин М. М. Автор и герой. К философским основам гуманитарных наук. СПб.: Азбука, 2000. С. 9-226.
  3. Замятин Е. И. Избранные произведения. М.: Сов. писатель, 1989. 768 с.
  4. Корман Б. О. Практикум по изучению художественного произведения: учеб. пособие. Ижевск: Изд-во Удмуртского гос. ун-та, 1977. 71 с.
  5. Олеша Ю. К. Зависть. Заговор чувств. Строгий юноша / подг. текстов А. В. Кокорина, коммент., ст. Н. А. Гуськова и А. В. Кокорина, краткая хроника жизни автора сост. Н. А. Гуськовым. СПб.: Вита Нова, 2017. 624 с.
  6. Тамарченко Н. Д. Точка зрения // Введение в литературоведение: учеб. пособие / под ред. Л. В. Чернец. М.: Высш. шк., 2004. С. 379-389.
  7. Тюпа В. И. Анализ художественного текста: учеб. пособие для студ. филол. фак. высш. учеб. заведений. Изд-е 3-е, стер. М.: Изд. центр «Академия», 2009. 336 с.
  8. Тюпа В. И. Мастерство читателя // Вестник Кемеровского государственного университета. 2017. № 4 (72). С. 219-224.
  9. Успенский Б. А. Поэтика композиции. М.: Искусство, 1970. 256 с.
  10. Фуксон Л. Ю. Толкования. Кемерово: КемГУ, 2018. 199 с.

Author information

Anastasiya Aleksandrovna Aksenova

Kemerovo State University

About this article

Publication history

  • Received: July 3, 2019.
  • Published: September 10, 2019.

Keywords

  • наблюдатель
  • рецептивный акт
  • визуальное в литературе
  • точка зрения
  • художественный мир
  • читатель
  • дистанция
  • observer
  • receptive act
  • visual in literature
  • viewpoint
  • artistic world
  • reader
  • distance

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)