• Original research article
  • September 10, 2019
  • Open access

ETHNO-CULTURAL MODULE AS A UNIT OF EDUCATION CONTENT WHEN FORMING SENIOR PUPILS’ FOREIGN-LANGUAGE ETHNO-CULTURAL COMPETENCE

Abstract

The article considers the ethno-cultural module as a unit of education content when forming foreign-language ethno-cultural competence, the ability to introduce the cultural peculiarities of the native country in crosscultural communication. The author proposes a block-modular structure of ethno-cultural material. Special attention is paid to modern interactive methods and Web 2.0 technologies, which allow organizing learners’ autonomous work (ethno-web-quest, Glogster, ethno-cultural case, ethno-frame, video journal).

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 448 с.
  2. Ананьев Б. Г. Избранные психологические труды: в 2-х т. М.: Педагогика, 1980. Т. 2. 256 с.
  3. Вохмина Л. Л. Хочешь говорить - говори: 300 упражнений по обучению устной речи. М.: Рус. яз., 176 с.
  4. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. М.: Изд. центр «Академия», 2006. 336 с.
  5. Елухина Н. В. Роль дискурса в межкультурной коммуникации и методика формирования дискурсивной компетенции // Иностранные языки в школе. 2002. № 3. С. 9-13.
  6. Махмутова А. С. Использование Case-study как эффективного метода в подготовке высококвалифицированного специалиста // Аспекты и тенденции педагогической науки: материалы I Международной научной конференции (г. Санкт-Петербург, 20-23 декабря 2016 г.). СПб.: Свое изд-во, 2016. С. 186-188.
  7. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования [Электронный ресурс]. URL: https://fgos.ru/LMS/wm/wm_fgos.php?id=sred (дата обращения: 25.06.2019).
  8. Шаповаленко И. В. Возрастная психология (психология развития и возрастная психология). М.: Гардарики, 2005. 349 с.
  9. Шатилов С. Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе: учеб. пособие для студентов пед. ин-тов по спец. № 2103 «Иностр. яз.». Изд-е 2-е, дораб. М.: Просвещение, 1986. 223 с.
  10. Щукин А. Н., Фролова Г. М. Методика преподавания иностранных языков: учебник для студ. учреждений высш. образования. М.: Изд. центр «Академия», 2015. 288 с.

Author information

Elizaveta Viktorovna Volkanova

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: July 8, 2019.
  • Published: September 10, 2019.

Keywords

  • этнокультурный модуль
  • иноязычная этнокультурная компетенция
  • этнокультурема
  • этно-вебквест
  • глогстер
  • этнокультурный кейс
  • этнофрейм
  • этнокультурный шеринг
  • ethno-cultural module
  • foreign-language ethno-cultural competence
  • ethno-cultureme
  • ethno-web-quest
  • Glogster
  • ethno-cultural case
  • ethno-frame
  • ethno-cultural sharing

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)