• Original research article
  • September 10, 2019
  • Open access

SOFT SKILLS FORMATION IN THE PROCESS OF TEACHING PROFESSIONALLY ORIENTED FOREIGN LANGUAGE TO INTERNATIONAL RELATIONS STUDENTS

Abstract

Nowadays, an adequate soft skills level is a competitive advantage in the labour market. Employers indicate the unsatisfactory level of graduates’ inter-personal, communicative and analytical skills. Soft skills are of special importance for international relations specialists. The discipline “Foreign Language” plays an essential role in soft skills formation. In this connection, the author proposes to integrate the methodology of soft skills formation into the process of international relations students’ foreign-language training. The paper considers the notion “soft skills”, identifies two groups of soft skills relevant for international relations specialists, suggests a methodology to form these skills.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам): словарь. М.: ИКАР, 2010. 448 с.
  2. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект / пер. с англ. А. П. Исаевой. М. - Владимир: АСТ; АСТ МОСКВА; ВКТ, 2009. 351 с.
  3. Греф Г. О непрерывном обучении [Электронный ресурс]. URL: http://pls.fsight.ru/blog/german-gref-nepreryvnoe-obuchenie/ (дата обращения: 25.12.2018).
  4. Гришина Н. Ю. Формирование неосознанной компетентности у студентов-международников при обучении дисциплине «Межкультурная коммуникация» // Педагогический журнал. 2016. Т. 6. № 5А. С. 295-304.
  5. Ермошин Ю. А. Обучение специалистов в области международных отношений профессиональному дискурсу: дисс. … к. пед. н. М., 2010. 229 с.
  6. Ивонина А. И., Чуланова О. Л., Давлетшина Ю. М. Современные направления теоретических и методических разработок в области управления: роль soft skills и hard skills в профессиональном и карьерном развитии сотрудников [Электронный ресурс] // Науковедение. 2017. Т. 9. № 1. С. 1-18. URL: http://naukovedenie.ru/PDF/90EVN117.pdf (дата обращения: 14.08.2019).
  7. Костикова Л. П. Формирование концептуальной картины профессиональной деятельности у студента-международника в процессе изучения иностранного языка // Вестник МГИМО-Университета. 2013. № 4 (31). С. 323-327.
  8. Курпатов А. В. Управляйте мышлением: оно должно трудиться на вас [Электронный ресурс]. URL: https://www.brain-games.ru/blogs/avkurpatov/upravlyayte-myshleniem-ono-dolzhno-truditsya-na-nbsp-vas/ (дата обращения: 18.11.2018).
  9. Локтаева Н. Н. Формирование «мягких навыков» у студентов вуза в процессе обучения иностранному языку // Academia: педагогический журнал Подмосковья. 2014. № 2. С. 24-26.
  10. Лызь Н. А. Развитие личностных ресурсов и soft skills ИТ-специалистов в процессе обучения // Эффективность личности, группы и организации: проблемы, достижения и перспективы: материалы Всероссийской научно-практической конференции (г. Ростов-на-Дону, г. Курск, 21-22 апреля 2017 г.). М.: КРЕДО, 2017. С. 192-194.
  11. Мазаева И. А. Профессионально значимые компетенции социального взаимодействия в системе подготовки студентов по направлению «Международные отношения» и «Зарубежное регионоведение» // Гуманитарные науки и образование. 2017. № 1. С. 11-16.
  12. Россия 2025: от кадров к талантам [Электронный ресурс]. URL: http://d-russia.ru/wp-content/uploads/2017/11/Skills_ Outline_web_tcm26-175469.pdf (дата обращения: 20.11.2018).
  13. Рот Ю. Межкультурная коммуникация. Теория и тренинг: учебно-методическое пособие. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2015. 223 с.
  14. Сальная Л. К. О формировании универсальных компетенций студентов инженерного вуза средствами дисциплины «Иностранный язык» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 6. Ч. 2. С. 199-202.
  15. Тан Ч. Ищи в себе / пер. с англ. О. Турухиной. М.: АСТ, 2017. 285 с.
  16. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 41.03.05 Международные отношения [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/ FGOS%20VO%203++/Bak/410305_B_3_07072017.pdf (дата обращения: 10.11.2018).
  17. Яркова Т. А. Формирование гибких навыков у студентов в условиях реализации профессионального стандарта педагога // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2016. Т. 2. № 4. С. 222-234.
  18. Abbas A. Integrating the English language teaching and learning process with soft skills // International Conference on Education and Language. Lampung, Indonesia: UBL, 2013. Р. 303-310.
  19. British Council [Электронный ресурс]. URL: http://learnenglish.britishcouncil.org/en/professionals-podcasts (дата обращения: 05.12.2018).
  20. Doff A., Thaine C., Puchta H. Empower B2. Upper Intermediate: Student’s Book. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 176 р.
  21. Hofsteed G. Diplomats as cultural bridge builders [Электронный ресурс]. URL: https://www.diplomacy.edu/resources/ general/diplomats-cultural-bridge-builders (дата обращения: 10.10.2018).
  22. Krepkaia T. N. The role of literature reading in soft skills development // Гуманитарная образовательная среда технического вуза: материалы Международной науч.-метод. конференции (г. Санкт-Петербург, 11-13 мая 2016 г.). СПб.: Изд-во Политехнического ун-та, 2016. С. 267-269.
  23. McCarthy M., McCarten J., Sandiford H. Touchstone 3. Student’s Book. Second ed. N. Y.: Cambridge University Press, 2014. 116 p.
  24. Mitchell G. Essential soft skills for success in the 21st century workforce as perceived by Alabama business/marketing educators [Электронный ресурс]. URL: http://etd.auburn.edu/bitstream/handle/10415/1441/Mitchell_Geana_57.pdf (дата обращения: 20.10.2018).
  25. Paajanen G. The EI Measures the Personality Characteristics behind Productive Job Behaviour. Employment Inventory Reports, Technology Based Solutions / Personnel Decisions, Inc. New Jersey, 1992. 95 р.
  26. Parsons T. Definition: Soft skills [Электронный ресурс]. URL: https://searchcio.techtarget.com/definition/soft-skills (дата обращения: 20.10.2018).
  27. Rana K. Persuasion, trust, and personal credibility [Электронный ресурс]. URL: https://www.diplomacy.edu/resources/ general/persuasion-trust-and-personal-credibility (дата обращения: 22.10.2018).
  28. Robles M. Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace // Business Communication Quarterly. 2012. № 75 (4). P. 453-465.
  29. Russell W. E. “Control yourself, Sir!”: A call for research into emotional cultures in diplomacy [Электронный ресурс] / ed. by H. Slavik. URL: https://www.diplomacy.edu/resources/general/“control-yourself-sir”-call-research-emotion-cultures-diplomacy (дата обращения: 22.10.2018).

Author information

Yuliya Viktorovna Slezko

Far Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Received: June 20, 2019.
  • Published: September 10, 2019.

Keywords

  • мягкие навыки
  • эмоциональный интеллект
  • международные отношения
  • иностранный язык
  • межкультурная компетентность
  • soft skills
  • emotional intellect
  • international relations
  • foreign language
  • crosscultural competence

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)