• Original research article
  • October 20, 2019
  • Open access

CONSTRUCTING A LITERATURE LESSON AT THE SENIOR LEVEL OF A POLY-LINGUAL GYMNASIUM (BY THE EXAMPLE OF MODERN POETRY)

Abstract

The article proposes approaches for solving the most relevant problems of teaching Literature at school: absence of modern literary works in a secondary school curriculum and the problem of perceiving literary works taking into account a considerable number of foreign pupils in the Russian schools and the growing number of multilingual educational institutions. The author focuses on the key notions: “interference”, “pedagogical projecting”, “pedagogical construction”, and provides a sample lesson plan developed within the field of multilingualism.

References

  1. Бабанский Ю. К. Оптимизация процесса обучения. М.: Педагогика, 1977. 254 с.
  2. Безрукова В. С. Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога). Екатеринбург: ГОУ ВПО «УГТУ-УПИ», 2000. 937 с.
  3. Безрукова В. С. Проективная педагогика. Екатеринбург: Деловая книга, 1996. 344 с.
  4. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. М.: Индрик, 2005. 1038 с.
  5. Гурье Л. И. Проектирование педагогических систем: учеб. пособие. Казань: Изд-во Казанского государственного технологического ун-та, 2004. 212 с.
  6. Квятковский А. П. Поэтический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1966. 376 с.
  7. Лернер И. Я. Дидактические основы методов обучения. М.: Педагогика, 1981. 185 с.
  8. Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Большая Российская энциклопедия, 2002. 709 с.
  9. Лях В. И., Чурилова Е. Ю. Конструирование в учебной деятельности будущих педагогов профессионального обучения // Сибирский педагогический журнал. 2011. № 9. С. 24-29.
  10. Маркова С. М., Цыплакова С. А. Проектирование педагогического процесса на технологической основе [Электронный ресурс] // Вестник Мининского университета. 2014. № 3. URL: https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/ view/510/486 (дата обращения: 27.06.2019).
  11. Мориц Ю. П. Лицо. Стихотворения. Поэма. М.: Русская книга, 2000. 539 с.
  12. Новейший словарь иностранных слов и выражений. Мн.: Современный литератор, 2007. 976 с.
  13. Хабибуллина А. З. Русская литература в восприятии татарских читателей (эстетическая интерференция): автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 1998. 20 с.
  14. Хабибуллина А. З. Эстетическая интерференция и межлитературный диалог (на материале перевода стихотворения Пушкина «Когда твои младые лета» на татарский язык) // Филология и человек. 2016. № 3. С. 137-144.
  15. Чухонцев О. Г. Из сих пределов. М.: ОГИ, 2008. 320 с.
  16. Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность. Изд-е 3-е, стереотип. М.: URSS, 2007. 427 с.

Author information

Alina Rauil'evna Gainutdinova

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: July 16, 2019.
  • Published: October 20, 2019.

Keywords

  • методика преподавания литературы
  • урок
  • эстетическая интерференция
  • проектирование
  • педагогическое конструирование
  • современная поэзия
  • полилингвальность
  • колыбельная
  • methodology of teaching Literature
  • lesson
  • aesthetic interference
  • projecting
  • pedagogical construction
  • modern poetry
  • multilingualism
  • lullaby

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)