• Original research article
  • October 20, 2019
  • Open access

METHODS TO INTRODUCE SENIOR PUPILS TO THE PRINCIPLES OF ARTISTIC IMAGE FORMATION IN A. AKHMATOVA’S EARLY LYRICS

Abstract

Studying the Silver Age poetry at Literature lessons is a relevant problem of modern literary school education. The article focuses on identifying the appropriate methods to reveal the basic principles of an artistic image formation in A. Akhmatova’s early lyrics, which are used while analysing her works at Literature lessons in senior classes. The paper justifies the necessity to refer to Akhmatova’s personality, her decision to poeticize and mythologize her biography. The author describes and analyses the methodology involving the consistent appeal to such principles of an artistic image formation in Akhmatova’s lyrics as “novelness”, ‘thingness” and psychologism.

References

  1. Айхенвальд Ю. И. Силуэты русских писателей: в 2-х т. М.: ТЕРРА - Книжный клуб, 1998. Т. 1. 268 с.
  2. Андреева А. П. Особенности изучения поэзии ХХ века в кадетских классах (на примере творчества А. А. Ахматовой) // Вопросы педагогики. 2018. № 2. С. 9-12.
  3. Ахматова А. А. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Эллис Лак, 2001. Т. 1. 390 с.
  4. Герцик А. Лирика Ахматовой на уроках литературы. XI класс // Русская словесность. 2001. № 6. С. 20-29.
  5. Гинзбург Л. Я. О лирике. М. - Л.: Сов. писатель, 1964. 382 с.
  6. Гиппиус В. Анна Ахматова // Литературная учеба. 1989. № 3. С. 131-135.
  7. Записные книжки Анны Ахматовой (1958-1966) / сост. И. А. Багров. М. - Турин: РГАЛИ - Giulio Einaudi editore, 1996. 873 с.
  8. Иванов В. И. По звездам. Опыты философские, эстетические и критические. СПб.: Оры, 1909. 438 с.
  9. Карсалова Е. В., Леденев А. В., Шаповалова Ю. М. Серебряный век русской поэзии: пособие для учителей. М.: Новая школа, 1996. 192 с.
  10. Макарова О. А. Приемы анализа лиро-эпического произведения на уроке литературы в 11 классе (на примере изучения «Реквиема» А. А. Ахматовой) // Конференциум АСОУ: сб. науч. тр. и материалов науч.-практ. конф. 2016. № 2. С. 1338-1346.
  11. Об утверждении и введении в действие Федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования [Электронный ресурс]: Приказ Министерства образования и науки РФ от 6 октября 2009 г. № 413 (в ред. Приказа Минобрнауки России от 29.12.2014 № 1645). URL: https://fgos.ru/ (дата обращения: 12.09.2019).
  12. Пахарева Т. А. Миф об акмеизме в творчестве Анны Ахматовой // Анна Ахматова: эпоха, судьба, творчество: крымский ахматовский науч. сб. Симферополь: Крымский архив, 2006. Вып. 4. С. 3-9.
  13. Скрябина Т. Одушевленная предметность. Об одной особенности поэтики Анны Ахматовой // Библиотека «Первого сентября». Литература. 1999. № 40.
  14. Сонькин В. Изучение творчества Ахматовой в школе // Библиотека «Первого сентября». Литература. 1996. № 31.
  15. Черных В. А. Мифоборчество и мифотворчество Анны Ахматовой // Анна Ахматова: эпоха, судьба, творчество: крымский ахматовский науч. сб. Симферополь: Крымский архив, 2005. Вып. 3. C. 3-22.
  16. Шумарина М. Р. «Нечто вполне ахматовское»: язык и стиль Ахматовой в зеркале поэтической рефлексии (к 130-летию со дня рождения) // Русский язык в школе. 2019. № 3. С. 52-57.
  17. Эйхенбаум Б. М. Анна Ахматова. Опыт анализа. München: Im Werden Verlag, 2006. 53 с.

Author information

Viktoriya Viktorovna Mezhebovskaya

Orenburg State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: August 6, 2019.
  • Published: October 20, 2019.

Keywords

  • изучение поэзии Серебряного века на уроках литературы
  • методические приемы
  • анализ лирического произведения
  • беседа
  • принципы создания художественного образа
  • «романность»
  • «вещность»
  • психологизм
  • художественное мышление учащихся
  • расширение когнитивного пространства
  • Silver Age poetry study at Literature lessons
  • teaching methods
  • analysis of lyrical work
  • dialogue
  • principles of artistic image formation
  • “novelness”
  • ‘thingness”
  • psychologism
  • pupils’ artistic thinking
  • cognitive space broadening

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)