• Original research article
  • October 20, 2019
  • Open access

SPECIFICITY OF STUDYING VERBAL ONE-MEMBER SENTENCES AT THE LESSONS OF RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Abstract

The article examines the peculiarities of introducing different types of verbal one-member sentences at the lessons of Russian as a foreign language. These syntactic constructions are usually exemplified with paroemiological units, and the author for the first time proposes to use the examples taken from authentic texts, because authentic material motivates students to develop their own structural communicative models. Relying on authentic linguistic material including modern advertising slogans propagated by the Russian TV channels, news broadcasts and the newly emerging Internet genre “motivators”, the author has developed a set of educational tasks aimed to actualize these models in students’ speech.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 446 с.
  2. Брагина Н. Г. «Демотиваторы со смыслом» и наивные толкования: о соотношении вербального и визуального [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/demotivatory-so-smyslom-i-naivnye-tolkovaniya-o-sootnoshenii-verbalnogo-i-vizualnogo (дата обращения: 05.08.2019).
  3. Валгина Н. С. Синтаксис современного русского языка. М.: Высшая школа, 1978. 439 с.
  4. Голубева А. В. Аутентичные речевые ситуации как основа для коммуникативного преподавания РКИ // Мир русского слова. 2015. № 4. С. 94-100.
  5. Данилова Е. А. Специфика функционирования глагольных односоставных предложений в рекламном слогане // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2017. № 1. С. 55-59.
  6. Золотова Г. А., Онипенко Н. К., Сидорова М. Ю. Коммуникативная грамматика русского языка. М.: Изд-во МГУ, 1998. 528 с.
  7. Одинцова И. В. Некоторые проблемы односоставных глагольных предложений с точки зрения грамматики русского языка как иностранного // Обретение смысла: сб. статей, посвященный юбилею д. филол. н., проф. К. А. Роговой. СПб.: ОСИПОВ, 2006. С. 77-92.
  8. Рогова К. А. Обобщенно-личные предложения: семантика и прагматика // Преподавание русского языка как иностранного: традиции и перспективы: сборник статей / ред. К. А. Рогова, В. В. Химик, Е. Е. Юрков, А. В. Голубева. СПб.: Златоуст, 1999. С. 24-28.
  9. Рогова К. А. Семантико-функциональная классификация односоставных предложений // Грамматика и стилистика русского языка в синхронии и диахронии: очерки. СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2012. С. 360-367.
  10. Шахматов А. А. Синтаксис русского языка. М.: Эдиториал УРСС, 2001. 624 с.

Author information

Liliya Mullanurovna Gainanova

Mozhaisky Military Space Academy

About this article

Publication history

  • Received: August 9, 2019.
  • Published: October 20, 2019.

Keywords

  • методика преподавания РКИ
  • аутентичный текст
  • глагольные односоставные предложения
  • обобщённо-личные, определённо-личные, неопределённо-личные предложения
  • русский язык как иностранный
  • methodology of teaching Russian as a foreign language
  • authentic text
  • verbal one-member sentences
  • generalized-personal sentences
  • definite-personal sentences
  • indefinite-personal sentences
  • Russian as a foreign language

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)