• Original research article
  • October 20, 2019
  • Open access

GAMIFICATION AS A TECHNIQUE TO TEACH THE RUSSIAN-LANGUAGE SPONTANEOUS COMMUNICATION (BY THE EXAMPLE OF TEACHING STUDENTS OF ENGINEERING AND TECHNICAL SPECIALITIES)

Abstract

The article is devoted to the problem of gamification in teaching Russian as a foreign language. The author shares her experience of working with students of engineering and technical specialities, proposes a comprehensive case-based methodology of foreign language teaching, analyses the possibilities of the modern communicative approach and such a form of motivating a non-linguistic student as gamification of learning. The researcher’s attention is focused on the problem of teaching professional educational and scientific communication to the representatives of another culture. The paper analyses certain aspects of a learning situation, which promote the most efficient usage of different language teaching methods, provides a general description of the gamification method for teaching foreign students educational and professional language.

References

  1. Артамонова В. В. Развитие концепции геймификации в XXI веке // Историческая и социально-образовательная мысль. 2018. T. 10. № 2/2. С. 37-43.
  2. Варенина Л. П. Геймификация в образовании // Историческая и социально-образовательная мысль. 2014. № 6. Ч. 2. С. 314-317.
  3. Васильева Т. В., Барышникова О. В. Проблемы организации учебного процесса и содержания обучения русскому языку как иностранному на этапе предвузовской подготовки (инженерный профиль) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2019. № 2 (831). С. 68-79.
  4. Геймификация в образовании [Электронный ресурс]: интервью с проф. А. Щербиной // Наука и жизнь. 2019. № 6. URL: https://www.nkj.ru/prtnews/35059/ (дата обращения: 19.06.2019).
  5. Головин Т. Геймификация образования в вузе [Электронный ресурс]. URL: https://mel.fm/blog/timofey-golovin/73916-geymifikatsiya-obrazovaniya-v-vuze (дата обращения: 29.07.2019).
  6. Концепция экзамена по русскому языку как иностранному для выпускников подготовительных факультетов (отделений) вузов Российской Федерации // Русский тест: теория и практика. 2017. Вып. 5. С. 2-8.
  7. Костомаров В. Г., Митрофанова О. Д. Методическое руководство для преподавателей русского языка иностранцам. М.: Русский язык, 1976. 136 с.
  8. Методика (заочный курс повышения квалификации филологов-русистов) / под ред. А. А. Леонтьева. М.: Русский язык, 1988. 180 с.
  9. Об утверждении уровней владения русским языком как иностранным языком и требований к ним [Электронный ресурс]: Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 1 апреля 2014 г. № 255. URL: http://base.garant.ru/70679090/ (дата обращения: 09.09.2019).
  10. Пивнев Д. И., Касаткина А. В. Роль игрофикации в образовании: опыт создания игрового модуля // Гуманитарная информатика. 2017. № 12. С. 77-81.
  11. Пологих Е. С., Флеров О. В. Выбор метода обучения иностранному языку в нелингвистическом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 4 (58). Ч. 1. C. 203-206.
  12. Семина В. В. Использование геймификации в процессе обучения бизнес-английскому студентов вузов // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2017. № 2. С. 306-314.
  13. Ставцева И. В., Вагина Т. С. Влияние геймификации на мотивацию к обучению: опыт внедрения геймифицированного онлайн-курса в дисциплину «История и культура стран изучаемого языка» // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Лингвистика». 2019. Т. 16. № 1. С. 33-39.
  14. Шевечкова М., Голикова Г. К вопросу о создании мотивационной учебной среды в процессе изучения русского языка как иностранного в чешской аудитории // Филология и культура. 2017. № 2 (48). С. 232-237.
  15. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учебное пособие для вузов. М.: Высшая школа, 2003. 334 с.
  16. Malone T. W. What makes things fun to learn? A study of intrinsically motivating computer games (cognitive and instructional sciences series) [Электронный ресурс]. United States: Xerox; Palo Alto Research Center, 1980. 89 p. URL: http://ocw. metu.edu.tr/pluginfile.php/4025/mod_resource/content/0/ceit706/week3/Malone Motivation Report-Xerox.pdf (дата обращения: 19.09.2019).

Author information

Anna Aleksandrovna Erofeeva

Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Received: July 15, 2019.
  • Published: October 20, 2019.

Keywords

  • обучение русскому языку как иностранному
  • коммуникативный подход
  • геймификация обучения
  • технические специальности
  • роль преподавателя
  • эффективное обучение
  • teaching Russian as a foreign language
  • communicative approach
  • gamification of learning
  • technical specialities
  • teacher’s role
  • efficient learning

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)