• Original research article
  • November 29, 2019
  • Open access

HISTORICAL-ETYMOLOGICAL LEXICOGRAPHICAL INTERPRETATION OF PHRASEOLOGICAL UNITS WITH THE COMPONENT-ANTHROPONYM (“AND WHO KNOWS? PUSHKIN?”)

Abstract

The article introduces the author’s conception of lexicographical representation of phraseological units with precedent anthroponyms in an educational dictionary. By the example of the phraseological unit with the component ‘Pushkin’, the author shows possible representations of debatable etymological variants taking into account the principles of scientificity and accessibility. Reasonability of the two-component structure of etymological hypertext is justified. Text-formative and properly etymological techniques of lexicographical description of Pushkin-questions are examined. The fragments of a dictionary entry compiled on the basis of innovative quest-technologies are provided. The linguo-culturological value of the dictionary as an efficient means of the Russian language teaching is emphasized.

References

  1. Айрапетян В. Толкуя слово: опыт герменевтики по-русски. М.: Языки славянской культуры, 2001. 484 с.
  2. Баранов А. Н., Добровольский Д. О. Аспекты теории фразеологии. М.: Знак, 2008. 656 с.
  3. Бирих А. К., Мокиенко В. М., Степанова Л. И. Русская фразеология. Историко-этимологический словарь / под ред. В. М. Мокиенко. М.: Астрель; АСТ; Люкс, 2005. 926 с.
  4. Васильева Н. В. О трансформации онимов в дискурсе: онимические фантомы // Экология языка и речи: материалы V Международной конференции / отв. ред. А. С. Щербак. Тамбов: Принт-Сервис, 2016. С. 243-245.
  5. Васильева Н. В. Собственное имя в мире текста: интегративный подход: дисс. … д. филол. н. М., 2005. 236 с.
  6. Елистратов В. С. Словарь русского арго. М.: Русские словари, 2000. 694 с.
  7. Ковшова М. Л. Лингвокультурологический анализ идиом, загадок, пословиц и поговорок: антропонимический код культуры. М.: ЛЕНАНД, 2019. 400 с.
  8. Ковшова М. Л. Словарь собственных имен в русских загадках, пословицах, поговорках и идиомах. М.: ЛЕНАНД, 2019. 352 с.
  9. Мокиенко В. М. Славянская фразеология. М.: Высш. шк., 1980. 207 с.
  10. Пушкин - чудо России // Наше наследие. 2012. № 101. С. 58-60.
  11. Рабинович Е. Г. Пушкин как элемент экспрессивной лексики [Электронный ресурс]. URL: http://window.edu.ru/ catalog/pdf2txt/496/38496/16294 (дата обращения: 28.10.2019).
  12. Рогалёва Е. И. Игровое ономастическое пространство лексикографического проекта для детей «Весёлые фразеологические истории» // Герценовские чтения. Начальное образование. 2016. Т. 7. № 1. С. 167-171.
  13. Рогалёва Е. И. Современная учебная фразеография: теория и практика. Псков: ЛОГОС Плюс, 2014. 344 с.

Author information

Elena Ivanovna Rogaleva

Pskov State University

About this article

Publication history

  • Received: October 7, 2019.
  • Published: November 29, 2019.

Keywords

  • учебная фразеография
  • пушкин-вопросы
  • пушкин-утверждения
  • словарь-квест
  • онимический фантом
  • этимологическая парафраза
  • механизм фраземообразования
  • фразеографические приемы
  • словарная статья
  • educational phraseography
  • Pushkin-questions
  • Pushkin-statements
  • dictionary-quest
  • onymic phantom
  • etymological periphrasis
  • phraseme-formative mechanism
  • phraseographic techniques
  • dictionary entry

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)