• Original research article
  • November 29, 2019
  • Open access

METAPHOR IN THE ENGLISH-LANGUAGE ECONOMIC DISCOURSE: COMMUNICATIVE AND PRAGMATIC ASPECT

Abstract

The article examines the communicative and pragmatic potential of a metaphor in economic discourse. The research objective is to identify the types of metaphors in the English-language publicistic texts of economic orientation and to describe the specificity of their realization. The originality of the study is conditioned by the necessity to study the metaphor as an efficient mechanism of communication and a discourse-formative factor. The research findings allow the authors to identify the basic sources of metaphors and to reveal their modifications in economic discourse.

References

  1. Алексеева Л. М. Термин и метафора. Пермь: Изд-во Пермского ун-та, 1998. 250 с.
  2. Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры: сборник / пер. с англ., фр., нем., исп., польск. яз.; вступ. ст. и сост. Н. Д. Арутюновой; общ. ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской. М.: Прогресс, 1990. С. 5-32.
  3. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. М.: Языки русской культуры, 1999. 896 с.
  4. Бородулина Н. Ю. Метафора в экономике vs экономическая метафора // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 2 (44). Ч. 1. С. 40-43.
  5. Васьбиева Д. Г. Интердискурсивный характер метафоры современного англоязычного экономического дискурса (на примере статей журнала “The Economist”) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 5 (83). Ч. 1. С. 64-67.
  6. Кашкин В. Б. Введение в теорию коммуникации: учеб. пособие. Воронеж: Изд-во ВГУ, 2000. 175 с.
  7. Кашкин В. Б. Сопоставительная лингвистика: учеб. пособие. Воронеж: Изд-во ВГУ, 2007. 88 с.
  8. Леонтович О. А. Введение в межкультурную коммуникацию: учебное пособие. М.: Гнозис, 2007. 368 с.
  9. Львов М. Р. Риторика. Культура речи. М.: Академия, 2004. 272 с.
  10. Май Ликунь. Русский экономический текст в функционально-стилистическом и социолингвистическом аспектах: дисс. … к. филол. н. Одесса, 2008. 288 с.
  11. Маккормак Э. Когнитивная теория метафоры // Теория метафоры: сборник / пер. с англ., фр., нем., исп., польск. яз.; вступ. ст. и сост. Н. Д. Арутюновой; общ. ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской. М.: Прогресс, 1990. С. 358-387.
  12. Мартыненко Е. В., Лешневская К. В., Тунникова В. А. Исследование экономических терминов в парадигме дискурса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 9 (51). С. 123-127.
  13. Маслова В. А. Лингвокультурология: учеб. пособие для студентов высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2001. 208 с.
  14. Олешков М. Ю. Моделирование коммуникативного процесса. Н. Тагил, 2005. 336 с.
  15. Олянич А. В. Презентационная теория дискурса: монография. Волгоград: Парадигма, 2004. 507 с.
  16. Петушинская Е. Г. Язык популярного экономического дискурса: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2008. 25 с.
  17. Серль Дж. Метафора // Теория метафоры / вступ. ст. и сост. Н. Д. Арутюновой; общ. ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской. М.: Прогресс, 1990. С. 307-342.
  18. Стернин И. А. Коммуникативное поведение в структуре национальной культуры // Этнокультурная специфика языкового сознания: сб. статей / отв. ред. Н. В. Уфимцева. М.: ИЯ РАН, 1996. С. 97-116.
  19. Стернин И. А. Модели описания коммуникативного поведения. Воронеж: Гарант, 2000. 27 с.
  20. Стернин И. А. О понятии лингвокультурной специфики языковых явлений // Язык. Словесность. Культура. 2011. № 1. С. 6-19.
  21. Стернин И. А. Основы речевого воздействия: учебное пособие. Изд-е 2-е, испр. Воронеж: Истоки, 2012. 180 с.
  22. Темнова Е. В. Функционально-прагматическая роль метафоры в публицистическом дискурсе: дисс. … к. филол. н. М., 2004. 212 с.
  23. Томашевская К. В. Лексическое представление языковой личности в современном экономическом дискурсе. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского гос. унта экономики и финансов, 1998. 134 с.
  24. Чернявская В. Е. Лингвистика текста. Лингвистика дискурса. М.: Флинта; Наука, 2013. 208 с.
  25. Шереметьева А. А. Метафорические модели современного немецкого экономического дискурса // Известия Санкт-Петербургского университета экономики и финансов. 2008. № 1 (53). С. 235-237.
  26. Burgers С., Renardel de Lavalette K. Y., Steen G. J. Metaphor, hyperbole, and irony: Uses in isolation and in combination in written discourse [Электронный ресурс] // Journal of Pragmatics. 2018. Vol. 127. P. 71-83. URL: http://www.sciencedirect. com/science/article/pii/S0378216617306112 (дата обращения: 14.09.2019).
  27. Hodgson G. M. The economy as an organism - not a machine [Электронный ресурс] // Futures. 1993. Vol. 25. Iss. 4. P. 392-403. URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/001632879390002B (дата обращения: 14.09.2019).
  28. Schwengel H. Emerging powers as fact and metaphor: Some European ideas [Электронный ресурс] // Futures. 2008. Vol. 40. Iss. 8. P. 767-776. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0016328708000335?via%3Dihub (дата обращения: 14.09.2019).
  29. Scollon R., Scollon S. W. Intercultural communication: A discourse approach. Oxford - Cambridge: Blackwell Publishers, 2001. 369 p.
  30. The Wall Street Journal [Электронный ресурс]. URL: https://www.wsj.com/itp (дата обращения: 10.09.2019).

Author information

Elena Yur'evna Litvinenko

Platov South-Russian State Polytechnic University

Larisa Yur'evna Fedorova

Platov South-Russian State Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: October 11, 2019.
  • Published: November 29, 2019.

Keywords

  • экономический дискурс
  • метафора
  • сфера-источник
  • прагматика
  • коммуникация
  • зооморфизм
  • коммуникативно-прагматический потенциал
  • economic discourse
  • metaphor
  • sphere-source
  • pragmatics
  • communication
  • zoomorphism
  • communicative and pragmatic potential

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)