• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

FOCALIZATION IN V. PELEVIN’S PROSE (BY THE MATERIAL OF THE NOVELS “BUDDHA’S LITTLE FINGER”, “HOMO ZAPIENS” AND “THE HELMET OF HORROR”)

Abstract

The article aims to analyse narrative techniques in V. Pelevin’s novels “Buddha’s Little Finger”, “Homo Zapiens” and “The Helmet of Horror”. It is shown that in each novel, the writer creates special narrative schemes based on different text arrangement techniques according to the focalization principle. It promotes the development of complicated ideological conceptions. The protagonist comes out as a cause and means of existence of the diegetic world/environment, and the environment creates opportunities for the protagonist’s narrative move. The reader’s role in text development increases.

References

  1. Голынко-Вольфсон Д. Три рецензии [Электронный ресурс]. URL: http://www.vavilon.ru/texts/golynko2.html (дата обращения: 23.09.2019).
  2. Делёз Ж. Кино. М.: Ад Маргинем Пресс, 2013. 560 с.
  3. Женетт Ж. Фигуры. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 1998. 944 с.
  4. Маньковская Н. Б. Эстетика постмодернизма. СПб.: Алетейя, 2000. 347 с.
  5. Мартьянова И. А. Кинематограф русского текста. СПб.: Свое издательство, 2011. 240 с.
  6. Мельникова А. Ю. Виртуальное пространство и время в постмодернистском тексте (В. Пелевин «Священная книга оборотня») // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2009. Т. 15. № 3. С. 123-125.
  7. Осьмухина О. Ю. Русская литература сквозь призму идентичности: маска как форма авторской репрезентации в прозе ХХ столетия. Саранск: Изд-во Морд. ун-та, 2009. 288 с.
  8. Пелевин В. О. Чапаев и Пустота. Жёлтая стрела. М.: Вагриус, 2000. 416 с.
  9. Пелевин В. О. Шлем ужаса [Электронный ресурс]. URL: https://e-libra.ru/read/320442-shlem-uzhasa.html (дата обращения: 12.10.2019).
  10. Пелевин В. О. Generation «П». М.: Вагриус, 2000. 336 с.
  11. Петрова Е. В. Фокализация как средство моделирования смыслов в тексте // Актуальные вопросы филологической науки XXI века / общ. ред. Ж. А. Храмушина и др. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 2014. С. 448-452.
  12. Репина М. В. Творчество В. Пелевина 90-х годов XX века в контексте русского литературного постмодернизма: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2004. 25 с.
  13. Хазагерова С., Хазагеров Г. Культура-1, культура-2 и гуманитарные науки [Электронный ресурс]. URL: https://magazines.gorky.media/znamia/2005/3/kultura-1-kultura-2-i-gumanitarnaya-kultura.html (дата обращения: 10.10.2019).
  14. Шмид В. Нарратология. М.: Языки славянской культуры, 2003. 312 с.
  15. Эпштейн М. Н. После будущего: о новом сознании в литературе // Знамя. 1991. № 1. С. 217-218.
  16. Ямпольский М. Б. Пространственная история. Три текста об истории. СПб.: Книжные мастерские; Мастерская «Сеанс», 2013. 344 с.

Author information

Il'gam Ryasimovich Kuryaev

National Research Ogarev Mordovia State University

About this article

Publication history

  • Received: November 15, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • нарратив
  • протагонист
  • точка зрения
  • фокализация
  • читатель-зритель
  • В. Пелевин
  • narration
  • protagonist
  • viewpoint
  • focalization
  • reader-observer
  • V. Pelevin

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)