• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

SPECIFICITY OF CONCEPTUAL SPHERE OF THE YAKUT “NORTHERN TEXT” (BY THE MATERIAL OF THE YUKAGHIR, EVEN AND EVENK LITERATURE)

Abstract

The article identifies the peculiarities of the conceptual sphere of the Yakut “Northern text”. This problem has not been previously investigated from the viewpoint of the local text, i.e. “text related to a certain place”. For the first time, the concept FAR NORTH is examined as basic and structure-formative in the aspect of geo-poetical adoption of space. This concept manifests itself through signs - local symbols, landscape and nature images, ethno-mental, emotional and philosophical images. The key concepts of the Northern text (TUNDRA, TAIGA, RIVER, NOMAD ENCAMPMENT, TIME, DEER) are analysed.

References

  1. Абашев В. В. Русская литература Урала. Проблемы геопоэтики: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по направлению «Филология». М.: Директ-Медиа, 2014. 139 с.
  2. Абдуллина Л. И. Творческая мастерская: индивидуальный почерк и территориальное самосознание // Геопоэтика писателей Сибири и Алтая: сб. науч. ст. / отв. ред. А. И. Куляпин. Барнаул: АлтГПУ, 2016. С. 5-15.
  3. Габышева Т. Т., Хазанкович Ю. Г. Природные концепты «река» и «тайга» в повести Галины Кэптукэ «Имеющая свое имя Джелтула-река» // Русский язык и литература в современном образовательном пространстве: диалог культур: сб. материалов Междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. Т. А. Бердникова. Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2018. С. 68-70.
  4. Голубев Н. А. Формирование локального текста: ивановский опыт: дисс. … к. филол. н. Иваново, 2014. 241 с.
  5. Зубков Д., Наумова О. Русский Север: возвращение к истокам // Человек без границ. 2006. № 6 (7). С. 4-14.
  6. Кривошапкин А. В. Голец Тонмэй. М.: Вече, 2019. 352 с.
  7. Кривошапкин А. В. Кочевье длиною в жизнь. Якутск: Бичик, 2000. 332 с.
  8. Кривошапкин А. В. Оленные люди. Якутск: Бичик, 2013. 341 с.
  9. Курилов Г. Н. (Улуро Адо) Весть из тундры. Якутск: Бичик, 2006. 80 с.
  10. Курилов Г. Н. (Улуро Адо) Монолог аборигена Арктики. Якутск: Бичик, 2011. 80 с.
  11. Курилов С. Н. Ханидо и Халерха / пер. с юкагир. Р. Палехова. М.: Сов. Россия, 1988. 623 с.
  12. Кэптукэ Г. Имеющая свое имя Джелтула-река. Якутск: Якут. кн. изд-во, 1989. 117 с.
  13. Кэптукэ Г. Когда в причудливый узор сплетаются слова // Полярная звезда. 1984. № 4. С. 74-80.
  14. Кэптукэ Г. Рэкет по-тунгусски // Полярная звезда. 1990. № 3. С. 14-45.
  15. Ноева С. Е. Своеобразие концепта «Земля» как основного понятия культурного ландшафта Севера (на примере произведений якутской литературы) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (78). Ч. 2. С. 46-49.
  16. Пермиловская А. Б. Русский Север в пространстве культуры // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2011. № 3 (9). Ч. 3. C. 121-124.
  17. Топоров В. Н. Петербургский текст русской литературы. Избранные труды. СПб.: Искусство-СПб, 2003. 614 с.
  18. Хазанкович Ю. Г. Концептосфера поэзии Г. Н. Курилова - Улуро Адо (к постановке вопроса) // Сибирский филологический журнал. 2009. № 1. С. 89-94.
  19. Шурупова О. С. Особенности методологии исследования городского сверхтекста // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2014. № 2. С. 295-302.

Author information

Zhanna Valer'evna Burtseva

Institute for the Humanities Research and Indigenous Studies of the North of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

About this article

Publication history

  • Received: October 21, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • Северный текст
  • концептосфера
  • концепт
  • Крайний Север
  • геопоэтика
  • С. Курилов
  • Улуро Адо
  • А. Кривошапкин
  • Г. Кэптукэ
  • Northern text
  • conceptual sphere
  • concept
  • Far North
  • geo-poetics
  • S. Kurilov
  • Uluro Ado
  • A. Krivoshapkin
  • G. Keptuke

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)