• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

REPRESENTATION OF RENAISSANCE HUMANISM IN THE PLAYS “ROSENCRANTZ AND GUILDENSTERN ARE DEAD” BY T. STOPPARD, “THE MURDER OF GONZAGO” BY N. YORDANOV, “OPHELIA” BY T. AKHTMAN, “AMLETO IN SALSA PICANTE” BY A. NICOLAJ, “FORTINBRAS GETS DRUNK” BY J. GŁOWACKI

Abstract

The article examines artistic representation of Renaissance humanism in the plays “Rosencrantz and Guildenstern Are Dead” by T. Stoppard, “Amleto in Salsa Picante” by A. Nicolaj, “Fortinbras Gets Drunk” by J. Głowacki, “The Murder of Gonzago” by N. Yordanov, “Ophelia” by T. Akhtman. The researchers provide a contrastive-comparative analysis of the mentioned plays, which are considered as the most vivid examples of artistic reinterpretation of Renaissance humanism in the European dramaturgy of the last third of the XX century. Reinterpretation, dehumanization, decentralization of Hamlet’s image allow concluding about denial of Renaissance humanism in the modern European dramaturgy. The paper summarizes new material on this issue, clarifies the notion of Renaissance humanism and proposes a hypothesis on the existence of “Hamlet’s text” in the European literature.

References

  1. Ахтман Т. И. Офелия, Гертруда, Дания и другие. Иерусалим: Ной, 2013. 498 с.
  2. Гловацкий Я. Фортинбрас спился [Электронный ресурс] / пер. с польск. И. Щербаковой-Знаменской. М.: Культура (ВААП), 1991. URL: https://e-libra.ru/books/506795-fortinbras-spilsya.html (дата обращения: 20.09.2019).
  3. Гуревич П. С. Феномен деантропологизации человека // Вопросы философии. 2009. № 3. С. 19-32.
  4. Извеков А. И. Конфликт современной культуры и цивилизации. М.: Наука, 2009. 223 с.
  5. Ильина Н. В. Ренессансный образ человека и особенности его изображения в искусстве [Электронный ресурс] // Современные научные исследования и инновации. 2015. № 12. URL: http://web.snauka.ru/issues/2015/12/61447 (дата обращения: 25.07.2019).
  6. Йорданов Н. Убийство Гонзаго / пер. с болг. Э. А. Макаровой. М.: Амфора, 2005. 81 с.
  7. Колпакова С. Г. Шекспир в немецком литературном сознании XX века: интерпретации гамлетовской темы: автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2010. 21 с.
  8. Луков Вал. А., Луков Вл. А. Шекспиросфера и культурные константы // Знание. Понимание. Умение. 2014. № 2. С. 200-208.
  9. Лысенко Н. Н. Основные подходы к исследованию современного антропологического кризиса // Известия Тульского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2014. № 3. С. 32-42.
  10. Николаи А. Гамлет в остром соусе [Электронный ресурс] / пер. с итал. Н. Живаго // Театральная библиотека Сергея Ефимова. URL: http://www.theatre-library.ru/authors/n/nicolai_aldo (дата обращения: 21.10.2019).
  11. Приходько И. С. Шекспир Александра Блока // Знание. Понимание. Умение. 2013. № 4. С. 139-145.
  12. Сергеев К. А. Ренессансные основания антропоцентризма. СПб.: Наука, 2007. 594 с.
  13. Смирнов А. А. Шекспир, Ренессанс и барокко // Вестник Ленинградского государственного университета. 1946. № 1. С. 96-112.
  14. Стоппард Т. Розенкранц и Гильденстерн мертвы / пер. с англ. И. Бродского // Иностранная литература. 1990. № 4. С. 83-135.

Author information

Svetlana Gennad'evna Lipnyagova

Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafyev

Marina Sergeevna Shchukina

Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafyev

About this article

Publication history

  • Received: October 11, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • ренессансный гуманизм
  • «гамлетовский текст»
  • дегуманизация
  • повествовательная доминанта
  • симулякр
  • современная драматургия
  • Т. Стоппард
  • Т. Ахтман
  • А. Николаи
  • Я. Гловацкий
  • Н. Йорданов
  • Renaissance humanism
  • “Hamlet’s text”
  • dehumanization
  • dominant narrative
  • simulacrum
  • modern dramaturgy
  • T. Stoppard
  • T. Akhtman
  • A. Nicolaj
  • J. Głowacki
  • N. Yordanov

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)