• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

MEANS TO VERBALIZE ADVERTISING DISCOURSE OF FINANCIAL SERVICES

Abstract

The article analyses a suggestive component of advertising texts with a view to identify the techniques used to propagate financial services market. Special attention is paid to the dichotomy of the statement propositional content and the means of verbalization. Using the statistical method, the paper estimates the percentage of manipulative contexts on financial organizations’ websites. Linguistic techniques for verbal explication of a suggestive intention are summarized in a table. The conclusion is made that financial companies’ advertising discourse evolves from institutionalization to democratization.

References

  1. Банк ВТБ [Электронный ресурс]. URL: https://www.vtb.ru (дата обращения: 20.08.2019).
  2. Ведомости [Электронный ресурс]. URL: https://www.vedomosti.ru/partner/characters/2017/10/23/738970-tsifrovaya-transformatsiya (дата обращения: 25.08.2019).
  3. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. В поисках новых путей развития лингвострановедения: концепция речеповеденческих тактик. М.: Гос. ин-т рус. яз. им. А. С. Пушкина, 1999. 84 с.
  4. Гойхман О. Я., Надеина Т. М. Речевая коммуникация: учебник. М.: ИНФРА-М, 2009. 270 с.
  5. Гончарова Л. М. Стратегии и тактики рекламных текстов туристской сферы // Сервис в России и за рубежом. 2011. № 7 (26). С. 202-209.
  6. Дейк Т. А. ван. К определению дискурса [Электронный ресурс]. URL: http://psyberlink.flogiston.ru/internet/bits/ vandijk2.htm (дата обращения: 25.08.2019).
  7. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / под ред. В. И. Герасимова. М.: Прогресс, 2000. 308 с.
  8. Диманте И. В. Инструментарий профессионального коммуникатора (приемы речевого воздействия) // Коммуникативные исследования. 2015. № 4 (6). С. 52-64.
  9. Ильин А. Н. Специфика влияния рекламы на субъективные качества человека [Электронный ресурс]. URL: http://lib.nsu.ru: 8081/xmlui/handle/nsu/1361/ (дата обращения: 25.08.2019).
  10. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: URSS, 2005. 284 с.
  11. Куликова Э. Г. Вербальное манипулирование как нарушение этико-речевых норм // Гуманитарные и социальные науки. 2017. № 3. С. 66-75.
  12. Пирогова Ю. К. Стратегии коммуникативного воздействия в рекламе: опыт типологизации [Электронный ресурс]. URL: http://www.dialog-21.ru/digest/2001/articles/pirogova/ (дата обращения: 25.08.2019).
  13. РБК [Электронный ресурс]. URL: https://www.rbc.ru/magazine/2016/04/56ead0539a79474e4031fc92 (дата обращения: 25.08.2019).
  14. Сбербанк [Электронный ресурс]. URL: https://www.sberbank.ru (дата обращения: 20.08.2019).
  15. Свириденко В. С. Речевое манипулирование в СМИ: семантика, методы и способы противостояния // Вестник современных исследований. 2018. № 7.1 (22). С. 476-479.
  16. Скориста. Эффективное управление кредитными рисками [Электронный ресурс]. URL: https://scorista.ru (дата обращения: 20.08.2019).
  17. Солодовникова А. Н. Современная социальная реклама: способы воздействия на адресата: диcс. … к. филол. н. Саратов, 2013. 197 с.
  18. Стрижкова О. В. Специфика реализации коммуникативных стратегий в рекламном дискурсе: на материале англо- и русскоязычной рекламы продуктов питания: дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2012. 174 с.
  19. Тарасова К. П. Развитие печатной рекламы как речевого жанра на материале российских газет XVIII-XX вв. // Вестник Кемеровского государственного университета. 2018. № 2 (74). С. 225-230.
  20. Финам [Электронный ресурс]. URL: https://www.finam.ru (дата обращения: 20.08.2019).
  21. Чубай С. А. Воздействующая функция цитирования в политической коммуникации // Professional Science. 2016. № 1. С. 152-159.
  22. Cindicator. Гибридный интеллект для эффективного управления капиталом [Электронный ресурс]. URL: https://cindicator.com (дата обращения: 20.08.2019).
  23. Rubbles SBDA Group [Электронный ресурс]. URL: https://rubbles.ru (дата обращения: 20.08.2019).
  24. SweetCard [Электронный ресурс]. URL: https://sweetcard.com (дата обращения: 22.08.2019).

Author information

Irina Iosifovna Klimova

Financial University under the Government of the Russian Federation

Marina Vladimirovna Mel'nichuk

Financial University under the Government of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: November 12, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • рекламный дискурс финансовых услуг
  • суггестивные средства языка
  • речевые стратегии и тактики
  • интенциональность высказывания
  • прагматическая интерпретация
  • advertising discourse of financial services
  • suggestive linguistic techniques
  • speech strategies and tactics
  • intentionality of statement
  • pragmatic interpretation

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)