• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

CATEGORY OF POLITENESS AS A CONDITION FOR SUCCESSFUL BUSINESS COMMUNICATION: LINGUISTIC ASPECT (BY THE MATERIAL OF THE GERMAN AND FRENCH LANGUAGES)

Abstract

The article provides a linguistic analysis of the category of politeness as a condition for successful written business communication. In this connection, it’s important to understand that communicative intentions and their perception by an addressee are determined by a set of social, national and cultural norms adopted by the business community. The paper aims to compare linguistic means serving to express the category of politeness in written business communication in the German and French languages. The research material includes different types of business letters. The analysis indicates that the representatives of the two European cultures equally use more polite generalized forms in written business communication, even if in private communication, the communicants use informal ways of address.

References

  1. Азимов Е. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). СПб.: Златоуст, 1999. 472 с.
  2. Матюшенко В. В. Обучение письменной деловой коммуникации на занятиях по немецкому языку в неязыковых вузах (экономический профиль): дисс. … к. пед. н. М., 2007. 235 с.
  3. Полякова Н. В., Скитина Н. А., Шабанова В. П. Языковая идентичность делового электронного письма (на материале французского и английского языков) // Научный диалог. 2018. № 10. С. 118-129.
  4. Самохина Т. С. Эффективное деловое общение в контекстах разных культур и обстоятельств: учебное пособие по профессиональной межкультурной коммуникации. М.: Р.Валент, 2005. 216 с.
  5. Соловьева И. В. Репрезентация категории вежливости в современном немецком языке: дисс. … к. филол. н. М., 2000. 196 с.
  6. Формановская Н. И. Русский речевой этикет: лингвистический и методический аспекты. Изд-е 5-е. М.: URSS, 2015. 160 c.
  7. Bas L., Hesnard C. La correspondance commerciale française. P.: Nathan, 2013. 160 p.
  8. Bittner J. Digitalität, Sprache, Kommunikation. Eine Untersuchung zur Medialität von digitalen Kommunikationsformen und Textsorten und deren varietätenlinguistischer Modellierung. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2003. 324 S.
  9. Duden. Das Herkunftswörterbuch. Etymologie der deutschen Sprache / überarbeitete und aktualisierte Auflage. Mannheim - Leipzig - Wien - Zürich: Dudenverlag, 2015. 960 S.
  10. Duden. Duden Ratgeber - Geschäftskorrespondenz: Professionelle Briefe und E-Mails schreiben Taschenbuch. Mannheim - Leipzig - Wien - Zürich: Dudenverlag, 2014. 320 S.
  11. Grand-Сlément O. Savoir-vivre avec les Français. Que faire? Que dire? P.: Hachette, 1996. 96 p.
  12. http://www.universalis.fr/encyclopedie/courtoisie/ (дата обращения: 27.09.2019).
  13. Kadyss R., Nishimata A. Rédiger avec succès lettres, e-mails et documents administratifs. Carrés Rouge: Gualino, 2018. 240 p.
  14. Vishnyakova O. D., Polyakova N. V. Linguistic and functional cognitive peculiarities of media language as the basis of interpretations in the communicative sphere // Training Language and Culture. 2017. Vol. 1. № 2. Р. 86-101.
  15. Wedmann-Tosuner B. Geschäftsbriefe geschickt formulieren: Korrespondenz als Imageträger. Regensburg: WALHALLA Fachverlag, 2011. 260 S.
  16. Weinrich H. Textgrammatik der deutschen Sprache. Mannheim - Leipzig - Wien - Zürich: Bibliografisches Institut, Dudenverlag, 1993. 1111 S.

Author information

Viktoriya Vladislavovna Vetrinskaya

Peoples’ Friendship University of Russia

Nataliya Vladimirovna Polyakova

Moscow Region State University

Veronika Petrovna Shabanova

Moscow Region State University

About this article

Publication history

  • Received: October 16, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • письменная деловая коммуникация
  • языковая вежливость
  • конвенциональная вежливость
  • языковая норма
  • социальная норма
  • национально-культурная норма
  • written business communication
  • linguistic politeness
  • conventional politeness
  • language norm
  • social norm
  • national and cultural norm

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)