• Original research article
  • March 6, 2020
  • Open access

Christopher Marlowe’s Image in the Novel “A Dead Man in Deptford” by A. Burgess

Abstract

The article analyses Christopher Marlowe’s image in the novel “A Dead Man in Deptford” by A. Burgess. The study shows that, reconsidering generally accepted interpretations of the dramatist’s life story, the writer creates his own image of the talented Elizabethan; this image satisfies the author’s conception of creativity whose key provisions are de-romanticization and hyper-sexuality of the creator’s image. The paper emphasizes the hero’s religious search, which is in tune with the author’s search and shows that Marlowe’s image in the novel differs cardinally from the generally accepted one. The writer denies Marlowe’s atheism and depicts his hero as a devout Catholic burdened with guilt.

References

  1. Бёрджесс Э. Влюбленный Шекспир / пер. с англ. А. Комаринец. М.: АСТ, 2014. 317 с.
  2. Бёрджесс Э. Мертвец в Дептфорде / пер. с англ. Л. Иотковской. М.: АСТ, 2015. 384 с.
  3. Бёрджесс Э. Мистер Эндерби изнутри / пер. с англ. Е. В. Нетесовой. М.: Центрполиграф, 2002. 269 с.
  4. Бёрджесс Э. Семя желания / пер. с англ. А. Комаринец. М.: АСТ, 2016. 320 с.
  5. Бёрджесс Э. Трепет намерения / пер. с англ. А. Д. Смолянского. М.: АСТ; Астрель, 2010. 316 с.
  6. Бёрджесс Э. Уильям Шекспир: гений и его эпоха / пер. с англ. Г. В. Бажановой. М.: Центрполиграф, 2001. 383 c.
  7. Бёрджесс Э. Эндерби снаружи / пер. с англ. Е. В. Нетесовой. М.: Центрполиграф; Внешторгпресс, 2003. 286 с.
  8. Жаткин Д. Н., Рябова А. А. Творчество Кристофера Марло в исследованиях А. К. Дживелегова [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tvorchestvo-kristofera-marlo-v-issledovaniyah-a-k-dzhivelegova/viewer (дата обращения: 08.06.2019).
  9. Мельников Н. В тени «Заводного апельсина» // Иностранная литература. 2017. № 2. С. 3-10.
  10. Попова М. К. «Влюбленный Шекспир» Энтони Берджесса: перевод как искажение смысла // Социокультурные проблемы перевода: сборник научных трудов. Воронеж: Воронежский гос. ун-т, 2010. С. 227-240.
  11. Ржанская Л. П. Берджесс и Шекспир: диалог двух путей // Английская литература XX века и наследие Шекспира: сб. ст. / под ред. А. П. Саруханян. М.: Наследие, 1997. С. 151-173.
  12. Рябова А. А., Жаткин Д. Н. Осмысление творчества Кристофера Марло в литературоведческих и искусствоведческих трудах А. А. Аникста // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 6 (43). С. 359-362.
  13. Хабибуллина Л. Ф. Антиутопия в творчестве Энтони Берджесса: дисс. … к. филол. н. Казань, 1993. 163 с.
  14. Хабибуллина Л. Ф. «Шекспировский» контекст творчества Энтони Берджесса // Филология и культура. 2015. № 1 (39). С. 251-255.
  15. Albertson K. Rumours which became his reputation: Christopher Marlowe’s afterlife in diction and biography: A thesis for the Degree of Master of Arts. University at Albany, 2012. 94 p.
  16. Burgess A. Enderby’s Dark Lady, or No End to Enderby // Burgess A. The Complete Enderby. L.: Vintage, 2012. P. 511-664.
  17. Burgess A. Little Wilson and Big God. L.: Heinemann, 1987. 460 p.
  18. Burgess A. The Clockwork Testament, or Enderby’s End // Burgess A. The Complete Enderby. L.: Vintage, 2012. P. 403-509.
  19. Coale S. Guilt’s a Good Thing // Conversations with Anthony Burgess / ed. by Earl G. Ingersoll and Marry C. Ingersoll. Jackson: University Press of Mississippi, 2008. P. 115-134.
  20. Cullinan J. Dealing with the Hinterland of the Consciousness // Conversations with Anthony Burgess / ed. by Earl G. Ingersoll and Marry C. Ingersoll. Jackson: University Press of Mississippi, 2008. Р. 46-73.
  21. DeVitis A. A. Anthony Burgess. N. Y.: Twayne Publishers, 1972. 179 p.
  22. Downie J. A. Marlowe: Facts and fictions [Электронный ресурс]. URL: https://goo-gl.ru/61uW (дата обращения: 08.08.2019).
  23. Hartill R. We Must Be Free // Conversations with Anthony Burgess / ed. by Earl G. Ingersoll and Marry C. Ingersoll. Jackson: University Press of Mississippi, 2008. Р. 159-169.
  24. Hopkins L. Christopher Marlowe, Renaissance Dramatist. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008. 193 p.
  25. Smyslova E. V., Khabibullina L. F. Aesthetics as an Aspect of Good in Enderby Novels by Anthony Burgess // Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi (Journal of History Culture and Art Research). 2017. Vol. 6. Iss. 5. P. 7-12.
  26. Stinson J. J. Nothing Like the Sun: The Faces in Bella Cohen’s Mirror // Critical Essays on Anthony Burgess / ed. by Geoffrey Aggeler. Boston, Mass.: G. K. Hall & Co., 1986. P. 89-103.
  27. Torchia D. A. Anthony Burgess and God: Faith and evil, language and the ludic in the novels of a manichaean wordboy: A thesis for the Degree of Master of Arts. Manitoba: The University of Manitoba, 1997. 199 p.

Author information

Ekaterina Vladimirovna Smyslova

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: September 19, 2019.
  • Published: March 6, 2020.

Keywords

  • Энтони Бёрджесс
  • Кристофер Марло
  • елизаветинцы
  • Ренессанс
  • концепция творчества
  • английская литература
  • Anthony Burgess
  • Christopher Marlowe
  • Elizabethans
  • Renaissance
  • conception of creativity
  • English literature

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)