Complex Text Analysis in Culturological Perspective (with the Elements of Problem-Based Heuristic Methodology of Teaching Russian to Foreign Students)
Abstract
The article proposes techniques to organize students’ work with linguo-cultural information contained in the Russian folk tales. The linguo-cultural approach is equally relevant when teaching Russian as a foreign language to higher school students and when teaching philological disciplines to secondary school pupils. The proposed creative tasks with elements of heuristic polylogue are focused on the following issues: specificity of the story development, culturally determined evaluative characteristic of personages’ images, peculiarities of using colloquial and vernacular vocabulary, phraseological units, interjections, folk aphorisms, etc.
References
- Дейкина А. Д. Аксиологическая методика преподавания русского языка. М.: МПГУ, 2019. 212 с.
- Доманский В. А. Литература и культура: культурологический подход к изучению словесности в школе. М.: Флинта, 2015. 368 с.
- Ковалева Р. М. Курочка Ряба и другие: что-то вроде уроков воспитания. Мн.: Белпринт, 2013. 220 с.
- Король А. Д., Чуприс О. И., Морозова Н. И. Методология, содержание и практика реализации инновационного образования в БГУ в контексте Университета 3.0 // Вышэйшая школа. 2018. № 6. С. 3-7.
- Мишатина Н. Л., Цыбулько И. П. Антропологическая лингвометодика: в поисках смысла, содержания и оценивания: монография / под ред. Н. Л. Мишатиной. М.: Национальное образование, 2016. 231 с.
- Мурина Л. А., Игнатович Т. В., Таяновская И. В. Практикум по истории риторики. Мн.: БГУ, 2003. 164 с.
- Мурина Л. А., Литвинко Ф. М., Долбик Е. Е. и др. Русский язык: учебное пособие для 8-го класса учреждений общего среднего образования. Мн.: Изд-во Нац. ин-та образования, 2011. 264 с.
- Николаенко Г. И. Перспективные тенденции в современном обучении функциональной стилистике // Мир науки, культуры, образования. 2014. № 5 (48). С. 67-70.
- Николаенко И. В. Обучение устному научному сообщению: автореф. дисс. … к. пед. н. Мн., 1998. 21 с.
- Таяновская И. В. Динамика развития учебно-коммуникативных умений текстообразования: в 2-х кн. СПб.: ФГНУ ИПООВ РАО, 2013. Кн. 1. 292 с.
- Таяновская И. В. Лингвометодические основы развития учебно-коммуникативных текстообразующих умений школьников. Мн.: РИВШ, 2006. 274 с.
- Толстой А. Н. Собрание сочинений: в 10-ти т. М.: Худож. лит., 1985. Т. 8. 479 с.
- Хуторской А. В. Педагогика: учебник для вузов. Стандарт третьего поколения. СПб.: Питер, 2019. 608 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 26, 2019.
- Published: March 6, 2020.
Keywords
- комплексный анализ текста
- культуроведческая направленность преподавания
- лингвофольклористика
- эвристическое обучение
- эвристический полилог
- проблемное обучение
- complex text analysis
- cultural orientation of teaching
- linguo-folkloristics
- heuristic learning
- heuristic polylogue
- problem-based learning
Copyright
© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC