• Original research article
  • March 31, 2020
  • Open access

Prosodic Markers of Communicants’ Maximum Emotional Level under Conditions of Abnormal Communication

Abstract

The article aims to analyse prosodic markers of abnormal communication. Relevance of the paper is conditioned by the necessity to study communicative anomalies so as to be able to detect and overcome them. Objects of the research are conflict communicative situations; the author’s attention is focused on such a prosodic indicator of communicative conflict as verbalized cry. The analysis of fiction discourse has revealed new information about communicants’ emotional states and their non-verbal response to the interlocutor’s raising tone. Gender peculiarities of communicants’ abnormal prosodic behaviour are identified; frequency of prosodic meta-communicative markers of conflict communication is determined.

References

  1. Кричать [Электронный ресурс] // Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный. URL: https://www.efremova.info/word/krichat.html (дата обращения: 23.02.2020).
  2. Кричать [Электронный ресурс] // Толковый словарь Ушакова. URL: https://ushakovdictionary.ru/word.php? wordid=26043 (дата обращения: 08.01.2020).
  3. Мартынова Е. М. Невербальный аспект аномальной коммуникации: дисс. … д. филол. н. Орел, 2016. 407 с.
  4. Национальный корпус русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://www.ruscorpora.ru (дата обращения: 06.01.2020).
  5. Орать [Электронный ресурс]. URL: https://biblioclub.ru/index.php?page=dict&termin=1164264 (дата обращения: 08.01.2020).
  6. Орать [Электронный ресурс] // Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный. URL: https://www.efremova.info/word/orat.html (дата обращения: 08.01.2020).
  7. Поздняков Б. Ананасы [Электронный ресурс] // Сибирские огни. URL: http://xn--90aefkbacm4aisie.xn--p1ai/content/dva-rasskaza-8 (дата обращения: 14.01.2020).
  8. Трауб М. Нам выходить на следующей [Электронный ресурс]. URL: https://e-libra.ru/read/248107-nam-vyhodit-na-sleduyuschey.html (дата обращения: 14.01.2020).
  9. Чурикова П. Пение - это хорошо организованный крик [Электронный ресурс] // Профиль. 2019. 17 марта. URL: https://profile.ru/culture/theater/penie-eto-xorosho-organizovannyj-krik-133107/ (дата обращения: 09.01.2020).
  10. Шаронов И. А. О социализации криков воодушевления // Ритуал в языке и коммуникации: сб. статей / сост. и отв. ред. Л. Л. Федорова. М.: Знак; РГГУ, 2013. С. 95-103.
  11. Anderson J. Mechanically Inclined: Building Grammar, Usage, and Style into Writer’s Workshop. Portland, Maine: Stenhouse Publishers, 2005. 200 p.
  12. Beck J. Read This Article!!! [Электронный ресурс] // The Atlantic. 2018. June 27. URL: https://www.theatlantic.com/ technology/archive/2018/06/exclamation-point-inflation/563774/ (дата обращения: 10.01.2020).
  13. Brown A. D. Please Yell at Me [Электронный ресурс] // Psychology Today. 2017. April 21. URL: https://www.psychologytoday. com/us/blog/towards-recovery/201704/please-yell-me (дата обращения: 08.01.2020).
  14. Colley A., Todd Z. Gender-linked Differences in the Style and Content of E-mails to Friends // Journal of Language and Social Psychology. 2002. Vol. 21. № 4. P. 380-392.
  15. Galinsky A. When You’re in Charge, Your Whisper May Feel Like a Shout [Электронный ресурс] // The New York Times. 2015. August 15. URL: https://www.nytimes.com/2015/08/16/jobs/when-youre-in-charge-your-whisper-may-feel-like-a-shout.html (дата обращения: 06.01.2020).
  16. Honeycutt J. M., Cantrill J. G. Cognition, Communication, and Romantic Relationships. N. Y. - L.: Routledge, 2014. 224 p.
  17. Hutt J. When Yelling Is a Pattern [Электронный ресурс] // Good Therapy. 2008. October 6. URL: https://www.goodtherapy. org/blog/yelling/ (дата обращения: 06.01.2020).
  18. Margolin G., Burman B., John R. S. Home observations of marital couples reenacting naturalistic conflicts // Behavioral Assessment. 1989. Vol. 11. P. 101-118.
  19. Petrusich A. The Decline of Yelling [Электронный ресурс] // The New Yorker. 2019. July 31. URL: https://www.newyorker. com/culture/cultural-comment/the-decline-of-yelling?verso=true (дата обращения: 06.01.2020).
  20. Poyatos F. Nonverbal Communication across Disciplines: in 3 vols. Amsterdam - Philadelphia: John Benjamins Publishing, 2002. Vol. II. Paralanguage, kinesics, silence, personal and environmental interaction. 456 p.
  21. Tait A. “Sorry for Bothering You!”: The Emotional Labour of Female Emails [Электронный ресурс] // New Statesman. 2017. July 3. URL: https://www.newstatesman.com/science-tech/internet/2017/07/sorry-bothering-you-emotional-labour-female-emails (дата обращения: 06.01.2020).
  22. The Handbook of Communication Science / ed. by C. R. Berger, M. E. Roloff, D. R. Roskos-Ewoldsen. Thousand Oaks: SAGE, 2010. 583 p.

Author information

Elena Mikhailovna Martynova

Academy of Federal Security Guard Service of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: January 20, 2020.
  • Published: March 31, 2020.

Keywords

  • невербальная коммуникация
  • аномальная коммуникация
  • конфликтный дискурс
  • аудиальное поведение
  • аудиальный/просодический маркер/индикатор
  • non-verbal communication
  • abnormal communication
  • conflict discourse
  • audial behaviour
  • audial/ prosodic marker/indicator

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)