• Original research article
  • March 31, 2020
  • Open access

Creolized Text of the Modern Mass Media as a Means to Form Readers’ Emotional-Evaluative Attitude

Abstract

The modern mass media are synthesis of verbal and non-verbal sign systems. Linguists call this synthesis “polycode” or “creolized text” and mention the tendency of the mass media to use iconic signs as frequently as possible, which is conditioned by the aspiration to attract attention, to simplify the information perception process and to form a certain emotional attitude among readers. The authors show how the print media journalists form readers’ evaluative attitude. The findings indicate that journalists use both verbal and non-verbal means (photos, caricatures, collages). A text and a picture supplement each other creating a powerful suggestive effect.

References

  1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов): учеб. пособие для студ. фак. иностр. вузов. М.: Академия, 2003. 128 с.
  2. Аргументы и факты. 2018. 3-9 октября.
  3. Аргументы и факты. 2019. 13-19 ноября.
  4. Ворошилова М. Б. Политический креолизованный текст: ключи к прочтению: монография. Екатеринбург: Уральский гос. пед. ун-т, 2013. 194 с.
  5. Громова Н. С. Креолизация текстов печатных СМИ как способ манипуляции адресатом // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 8 (38). Ч. 1. С. 59-63.
  6. Дубовицкая Л. В. Феномен креолизованного текста (на материале креолизованных текстов письменной коммуникации): дисс. … к. филол. н. М., 2013. 161 с.
  7. Комсомольская правда. 2018. 4-11 октября.
  8. Корда О. А. Креолизованный текст в современных печатных СМИ: структурно-функциональные характеристики: автореф. дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2013. 20 с.
  9. Максименко О. И. Поликодовый vs креолизованный текст: проблема терминологии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Теория языка. Семиотика. Семантика». 2012. № 2. С. 93-101.
  10. Махнин П. Н. Психолингвистические аспекты воздействия рекламных текстов: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2005. 20 с.
  11. Скороходова Е. Ю. Использование некодифицированной лексики в текстах СМИ // Филологические науки. 2006. № 3. С. 100-108.
  12. Скороходова Е. Ю. Теория нормы и её реализация в текстах современных средств массовой информации. М.: Прометей, 2006. 212 с.
  13. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Оптимизация речевого воздействия / отв. ред. Р. Г. Котов. М.: Наука, 1990. С. 180-186.

Author information

Elena Yur'evna Skorokhodova

Russian State Social University

Ekaterina Andreevna Borodyanskaya

Russian State Social University

About this article

Publication history

  • Received: December 9, 2019.
  • Published: March 31, 2020.

Keywords

  • креолизованный текст
  • поликодовый текст
  • иконические знаки
  • вербальная и невербальная знаковые системы
  • массовая газета
  • формирование оценки события
  • язык СМИ
  • creolized text
  • polycode text
  • iconic signs
  • verbal and non-verbal sign systems
  • tabloid
  • evaluative attitude formation
  • mass media language

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)