• Original research article
  • March 31, 2020
  • Open access

Linguistic Peculiarities of Marketing Communication (by the Material of Instagram Publications in the Russian, English and German Languages)

Abstract

The article examines linguistic peculiarities of network marketing texts by the material of the Russian, English and German languages. Publications in official Instagram accounts of international companies and users’ promoting publications in the English, German and Russian languages are for the first time analysed in the comparative aspect. The comparative analysis of the Russian-language, English-language and German-language marketing texts written by Instagram users and by the official brand representative allows identifying similarities and differences in the use of linguistic means depending on the type of account and language of publication.

References

  1. Аниськина Н. В., Ухова Л. В. Коммуникативно-стилевая мимикрия как важный прием создания «продвигающего» текста // Маркетинговая лингвистика. Закономерности продвигающего текста: коллективная монография / под ред. Е. Г. Борисовой, Л. Г. Викуловой. М.: Флинта; Наука, 2018. С. 57-65.
  2. Борисова Е. Г. Маркетинговая лингвистика: направления и перспективы // Верхневолжский филологический вестник. 2016. № 4. С. 140-142.
  3. Кара-Мурза Е. С. Анализ «продвигающего» текста: риторический, композиционный и стилистический аспект // Текст: филологический, социокультурный, региональный и методический аспекты: материалы V Межд. науч. конф. Тольятти: Тольят. гос. ун-т, 2015. С. 200-207.
  4. Кутлалиев А., Попов А. Эффективность рекламы. М.: Эксмо, 2005. 325 с.
  5. Медведева Е. В. Стратегии самопродвижения в Instagram: выбор языковых средств // Медиалингвистика. СПб.: С.-Петерб. гос. ун-т; Ин-т высш. шк. журн. и мас. коммуникаций, 2017. Вып. 6. Язык в координатах массмедиа: мат-лы II Междунар. науч.-практ. конф. (г. Санкт-Петербург, 2-6 июля 2017 г.) / отв. ред. А. А. Малышев. С. 298-299.
  6. Собянина В. А. Взаимодействие терминологической и обиходно-разговорной лексики в немецком языке. М.: Спутник +, 2004. 244 с.
  7. Собянина В. А., Хохлова И. В. Языковая репрезентация миграции в немецких СМИ. М.: МГПУ, 2018. 152 с.
  8. Ухова Л. В. Оценка эффективности рекламного текста // В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии: сб. ст. по матер. VII Междунар. науч.-практ. конф. Новосибирск: СибАК, 2012. С. 149-157.
  9. Ухова Л. В. «Продвигающий текст»: понятие, особенности, функции // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 3. С. 71-82.
  10. Хохлова И. В. Способы лексической номинации в текстах СМИ иммигрантской тематики (на примере Германии) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 11 (29). Ч. 2. С. 191-193.
  11. https://business.instagram.com/getting-started?locale=ru_RU (дата обращения: 10.01.2019).

Author information

Evgeniya Viktorovna Biryukova

Moscow City University

Elena Georgievna Borisova

Moscow City University

Irina Viktorovna Khokhlova

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: January 23, 2020.
  • Published: March 31, 2020.

Keywords

  • интернет-коммуникация
  • маркетинговая лингвистика
  • лингвистические особенности текста
  • Instagram
  • продающий текст
  • продвигающий текст
  • речевое воздействие
  • Internet communication
  • marketing linguistics
  • linguistic peculiarities of text
  • selling text
  • promoting text
  • speech influence

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)