• Original research article
  • May 29, 2020
  • Open access

Artistic Originality of C. F. Meyer’s Novella “The Amulet”

Abstract

The article considers artistic originality of the novella “The Amulet” by the classic of the XIX-century Swiss literature Conrad Ferdinand Meyer. The researchers’ attention is focused on compositional peculiarities. Frame construction, climax, denouement are analysed, story-formative conflicts are identified, dynamic and static motives are examined. The paper argues that the thesaurus approach, which is for the first time applied to reveal specificity of C. F. Meyer’s artistic world, is the most efficient while studying the novella’s motive structure.

References

  1. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе // Бахтин М. М. Эпос и роман. СПб.: Азбука, 2000. С. 11-194.
  2. Веселовский А. Н. Историческая поэтика. М.: Высшая школа, 1989. 405 с.
  3. Гозенпуд А. А. К.-Ф. Майер // Майер К.-Ф. Новеллы. Стихотворения. М.: Гослитиздат, 1958. С. I-XLIII.
  4. Данилевский Р. Ю. Россия и Швейцария. Литературные связи XVIII-XIX веков. Л.: Наука, 1984. 276 с.
  5. Жирмунский В. М. Теория литературы. Поэтика. Стилистика. Л.: Наука, 1977. 408 с.
  6. Захаров Н. В. Тезаурусный подход в современном гуманитарном знании // Новые исследования Тувы. 2009. № 1-2. С. 161-174.
  7. Луков Вал. А., Луков Вл. А. Теория тезаурусного подхода // Гуманитарное знание: тенденции развития в XXI веке: в честь 70-летия Игоря Михайловича Ильинского: коллективная монография / под общ. ред. В. А. Лукова. М.: Изд-во Нац. ин-та бизнеса, 2006. С. 557-565.
  8. Майер К. Ф. Амулет. Святой. Паж Густава Адольфа. М.: Мир книги; Литература, 2011. 300 с.
  9. Неклюдов С. Ю. Мотив и текст // Язык культуры: семантика и грамматика: к 80-летию со дня рождения академика Никиты Ильича Толстого (1923-1996) / отв. ред. С. М. Толстая. М.: Индрик, 2004. С. 236-247.
  10. Осокина С. А. Основания лингвистической теории тезауруса: дисс. … д. филол. н. Барнаул, 2015. 467 с.
  11. Павлова Н. С. Конрад Фердинанд Майер // История швейцарской литературы: в 3-х т. / под ред. Н. С. Павловой. М.: ИМЛИ РАН, 2002. Т. 2. С. 208-238.
  12. Ребер Л. Э. Принципы историзма и проблема художественного метода К. Ф. Мейера: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1988. 17 с.
  13. Теория литературы: учеб. пособие для студ. филол. фак. высш. учеб. заведений: в 2-х т. / под ред. Н. Д. Тамарченко. М.: Академия, 2004. Т. 1. Тамарченко Н. Д., Тюпа В. И., Бройтман С. Н. Теория художественного дискурса. Теоретическая поэтика. 512 с.
  14. Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика. М.: Аспект-Пресс, 1999. 334 с.
  15. Фарафонова О. А. Мотивная структура романа Ф. М. Достоевского «Братья Карамазовы»: дисс. … к. филол. н. Новосибирск, 2003. 202 с.
  16. Шкловский В. Б. О теории прозы. М.: Советский писатель, 1983. 385 с.

Author information

Aleksandra Naumovna Anisimova

Moscow City University (Branch) in Samara

Yuliya Ivanovna Efremova

Samara State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: March 2, 2020.
  • Published: May 29, 2020.

Keywords

  • швейцарская литература
  • Конрад Фердинанд Майер
  • новелла
  • композиция
  • тезаурусный подход
  • Swiss literature
  • Conrad Ferdinand Meyer
  • novella
  • composition
  • thesaurus approach

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)