• Original research article
  • May 29, 2020
  • Open access

Biofeedback Method in Simultaneous Interpreting

Abstract

The article deals with the issues of potential applying the biofeedback method to research the process of simultaneous interpreting and possibly enhance stress resilience in simultaneous interpreters. The paper aims to draw connections between the existing applications of the method and its potential applicability in the interests of simultaneous interpreters. The author attempts to ascertain an interdisciplinary relationship between the biofeedback method and the psycholinguistic problems of simultaneous interpreting, which is rather novel. It was found that the biofeedback method could be applied to research the process of simultaneous interpreting and enhance stress resilience in simultaneous interpreters.

References

  1. Балаганов Д. В. Влияние стресса на деятельность переводчика-синхрониста // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 12 (90). Ч. 1. С. 74-79.
  2. Балаганов Д. В. Место синхронного перевода в системе видов перевода и его особенности // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 5. С. 192-197.
  3. Беспроводной комплекс БОС Нейротех Колибри Психоэмоциональной коррекции [Электронный ресурс]. URL: https://mederia.ru/product/besprovodnoj-kompleks-bos-nejroteh-kolibri-psiho-emotsionalnoj-korrektsii/ (дата обращения: 29.01.2020).
  4. Вартанова Т. С., Сметанкин А. А. Очерк истории развития биологической обратной связи как метода медицинской реабилитации // Общие вопросы применения метода БОС: сб. статей. СПб.: Биосвязь, 2008. С. 3-19.
  5. Ивановский Ю. В., Сметанкин А. А. Принципы использования метода биологической обратной связи в системе медицинской реабилитации // Общие вопросы применения метода БОС: сб. статей. СПб.: Биосвязь, 2008. С. 20-39.
  6. Трунова М. С., Орлов А. Б. Метод биологической обратной связи: психотерапевтическая перспектива // Вопросы психологии. 2014. № 6. С. 33-43.
  7. Трунцева А. В. Опыт использования метода биологической обратной связи в коррекционной педагогике // Педагогический журнал. 2016. № 3. С. 37-47.
  8. Чугаев И. Г., Безносюк Е. В., Веденяпин А. Б., Лисицина К. А. Способ самоуправления уровнем бодрствования путем одновременного применения БОС и ритмовоздействия по параметру ЧСС // Проблемы создания технических средств для диагностики и лечения заболевания сердечно-сосудистой системы: материалы III Всесоюзной научно-технической конференции. Львов, 1990.
  9. Al Osman H., Dong H., El Saddik A. Ubiquitous biofeedback serious game for stress management // IEEE Access. 2016. Vol. 4. Р. 1274-1286.
  10. Bouchard S., Bernier F., Boivin E., Morin B., Robillard G., Davydov D. M. Using biofeedback while immersed in a stressful videogame increases the effectiveness of stress management skills in soldiers [Электронный ресурс]. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3338628 (дата обращения: 03.04.2020).
  11. Boulay C. B., Sarnacki W. A., Wolpaw J. R., McFarland D. J. Trained modulation of sensorimotor rhythms can affect reaction time // Clinical Neurophysiology. 2011. № 122. Р. 1820-1826.
  12. Chang M., Iizuka H., Kashioka H., Naruse Y., Furukawa M., Ando H., Maeda T. Unconscious improvement in foreign language learning using mismatch negativity neurofeedback: A preliminary study [Электронный ресурс]. URL: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0178694 (дата обращения: 03.04.2020).
  13. Definition of Neuroplasticity [Электронный ресурс]. URL: https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey= 40362 (дата обращения: 29.01.2020).
  14. Fritz G., Fehmi L. The open focus handbook. New Jersey: Biofeedback Computers, 1982. 149 p.
  15. Hammond D. C. What is a neurofeedback: An update // Journal of Neurotherapy. 2011. № 15. P. 305-336.
  16. Kamiya J. The first communications about operant conditioning of the EEG // Journal of Neurotherapy. 2011. Vol. 15. № 1. Р. 65-73.
  17. Lewis G. F., Hourani L., Tueller S., Kizakevich P., Bryant S., Weimer B. Relaxation training assisted by heart rate variability biofeedback: Implication for a military predeployment stress inoculation protocol // Psychophysiology. 2015. № 52. Р. 1167-1174.
  18. Marzbani H., Marateb H. R., Mansourian M. Neurofeedback: A Comprehensive Review on System Design, Methodology and Clinical Applications // Basic and Clinical Neuroscience. 2016. Vol. 7. № 2. P. 143-158.
  19. Meier N. F., Welch A. S. Walking versus biofeedback: A comparison of acute interventions for stressed students // Anxiety Stress Coping. 2016. № 29. Р. 463-478.
  20. MindSpa Personal Development System [Электронный ресурс]. URL: http://www.avstim.com (дата обращения: 29.01.2020).
  21. Paul M., Garg K. The effect of heart rate variability biofeedback on performance psychology of basketball players // Applied Psychophysiology and Biofeedback. 2012. № 37. Р. 131-144.
  22. Preston J. L., Jeece M. C., McNamara K., Maas E. Variable practice to enhance speech learning in ultrasound biofeedback treatment for childhood apraxia of speech: A single case experimental study // American Journal of Speech-Language Pathology. 2017. № 26 (3). P. 840-852.
  23. Prinsloo G. E., Derman W. E., Lambert M. I., Laurie Rauch H. G. The effect of a single session of short duration biofeedback-induced deep breathing on measures of heart rate variability during laboratory-induced cognitive stress: A pilot study // Applied Psychophysiology and Biofeedback. 2013. № 38. Р. 81-90.
  24. Ros T., Munneke M. A., Ruge D., Gruzelier J. H., Rothwell J. C. Endogenous control of waking brain rhythms induces neuroplasticity in humans // European Journal of Neuroscience. 2010. № 31. Р. 770-778.
  25. Shaffer F., Moss D. Biofeedback // Textbook of complementary and alternative medicine / ed. by C.-S. Yuan, E. J. Bieber, B. A. Bauer. 2nd ed. L.: Informa Healthcare, 2006. P. 1-22.
  26. Yu B., Funk M., Hu J., Wang Q., Feijs L. Biofeedback for everyday stress management: A systematic review // Front ICT. 2018. Vol. 5. P. 1-22.
  27. Zuberer A., Minder F., Brandeis D., Drechsler R. Mixed-effects modeling of neurofeedback self-regulation performance: Moderators for learning in children with ADHD // Neural Plasticity. 2018. Vol. 2018. P. 1-15.

Author information

Dmitrii Vladimirovich Balaganov

Military University of the Ministry of Defence of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: February 24, 2020.
  • Published: May 29, 2020.

Keywords

  • биологическая обратная связь
  • метод БОС
  • синхронный перевод
  • стрессоустойчивость
  • ситуация перевода
  • метод исследования перевода
  • когнитивный механизм
  • когнитивная система
  • biofeedback
  • biofeedback method
  • simultaneous interpreting
  • stress resilience
  • interpreting situation
  • interpretation research method
  • cognitive mechanism
  • cognitive system

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)