• Original research article
  • June 26, 2020
  • Open access

Spatial-Temporal Continuum of R. Töpffer’s Novel “The Fear”

Abstract

The paper aims to reveal the content, functions and semantics of spatial-temporal continuum in R. Töpffer’s novel “The Fear”. As it is shown, peculiarities of spatial-temporal semantics constitute originality of the writer’s artistic world. The researchers consider transformation and deformation of the novel’s chronotope, identify its semantic functions, analyse the frontier chronotope. Scientific originality of the study lies in the fact that specificity of artistic space and time in R. Töpffer’s novel has not been previously investigated in the Russian literary criticism. The findings indicate that the novel’s chronotope characterized by dynamism, specifics, ambivalence and psychologism correlates with two types of toposes - real and illusionary.

References

  1. Анисимов И. И. Современные проблемы реализма. М.: Наука, 1977. 359 с.
  2. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Бахтин М. М. Литературно-критические статьи. М.: Худ. лит., 1986. С. 121-290.
  3. Данилевский Р. Ю. Россия и Швейцария. Литературные связи XVIII-XIX веков. Л.: Наука, 1984. 276 с.
  4. Дружинин А. В. Письма иногороднего подписчика // Дружинин А. В. Собрание сочинений: в 8-ми т. СПб.: Тип. Имп. Акад. наук, 1865. Т. 6. С. 290-292.
  5. Зобов Р. А., Мостепаненко A. M. О типологии пространственно-временных отношений в сфере искусства // Ритм, пространство и время в литературе и искусстве / отв. ред. Б. Ф. Егоров. Л.: Наука, 1974. С. 11-26.
  6. Каган Н. С. Пространство и время в искусстве как проблема эстетической науки // Ритм, пространство и время в литературе и искусстве / отв. ред. Б. Ф. Егоров. Л.: Наука, 1974. С. 26-39.
  7. Корман Б. О. Изучение текста художественного произведения. М.: Просвещение, 1972. 113 с.
  8. Лотман Ю. М. Заметки о художественном пространстве // Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллинн: Александра, 1992. Т. 1. С. 448-464.
  9. Рымарь Н. Т. Границы художественного пространства: рама и материал // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия «Философия. Филология». 2012. № 1 (11). С. 90-100.
  10. Рымарь Н. Т. Поэтика границы в литературе. Эстетические и поэтологические аспекты проблемы границы как феномена художественного языка. Седльце: Издательство Естественно-гуманитарного университета в Седльце, 2016. 334 с.
  11. Седельник В. Д. Родольф Тепфер // История швейцарской литературы: в 3-х т. / под ред. Н. С. Павловой. М.: ИМЛИ РАН, 2002. Т. 2. С. 85-111.
  12. Седельник В. Д. Родольф Тепфер - новеллист и художник // Тепфер Р. Женевские новеллы. М.: Наука, 1982. С. 378-434.
  13. Тепфер Р. Женевские новеллы. М.: Наука, 1982. 456 с.
  14. Plumpe G. Grenzen der Kommunikation? Über das Verstehen der Literatur aus systemtheoretischer Sicht // Grenzen des Verstehens. Philosophische und humanwissenschaftliche Perspektiven / hrsg. von G. Kühne-Bertram, G. Scholz. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2002. S. 257-267.

Author information

Aleksandra Naumovna Anisimova

Moscow City University (Branch) in Samara

Yuliya Ivanovna Efremova

Samara State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: April 14, 2020.
  • Published: June 26, 2020.

Keywords

  • швейцарская литература
  • Р. Тепфер
  • новелла
  • хронотоп
  • понятие границы
  • Swiss literature
  • R. Töpffer
  • novel
  • chronotope
  • notion of frontier

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)