• Original research article
  • June 26, 2020
  • Open access

Conceptual-Cognitive Scenario “Examination” in Language Consciousness of the Chinese and Russian Students

Abstract

The article conducts a comparative analysis of the conceptual-cognitive scenario “examination” in language consciousness of the Chinese and Russian students. The study aims to identify similarities and differences between “examination” scenarios in China and Russia. The results of free associative and cognitive psychological experiments are presented. The associative fields “考试 examination, to exam” and “экзамен (examination)” are analysed. The scenarios “考试 examination”, “written examination”, “oral examination” are constructed and juxtaposed. As a result of the study, principal differences between conceptual-cognitive “examination” scenarios in language consciousness of the Chinese and the Russians are identified.

References

  1. Алферова Ю. И. Профессионально маркированные компоненты языкового сознания: дисс.. к. филол. н. Омск, 2005. 182 с.
  2. Базовый словарь китайского языка. 800 иероглифов китайского языка. Русская редакция. Пекин, 2008. 535 с.
  3. Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика: курс лекций по английской филологии. Изд-е 2-е, стер. Тамбов: Изд-во Тамб. ун-та, 2001. 123 с.
  4. Караулов Ю. Н., Черкасова Г. А., Уфимцева Н. В., Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Русский ассоциативный словарь [Электронный ресурс]. URL: http://tesaurus.ru/dict/ (дата обращения: 04.12.2019).
  5. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: ACT; Восток - Запад, 2007. 262 с.
  6. Современный китайско-русский словарь / под ред. Фань Минсянь и др. Пекин, 2002. 1104 с.
  7. Шапошникова И. В., Романенко А. А. Русский региональный ассоциативный словарь (Сибирь и Дальний Восток): в 2-х т. / отв. ред. Н. В. Уфимцева. М.: Московский институт лингвистики, 2014. Т. 1. От стимула к реакции. 537 с.
  8. Bower G. H., Black J. B., Turner T. J. Scripts in memory for text // Cognitive Psychology. 1979. Vol. 11. № 2. P. 177-220.
  9. https://gufo.me/dict/efremova/экзамен (дата обращения: 04.12.2019).
  10. https://www.cidianwang.com/cd/k/kaoshi5231.htm (дата обращения: 04.12.2019).

Author information

Dong Zhang

Peoples’ Friendship University of Russia

Nina Leonidovna Chulkina

Peoples’ Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: January 27, 2020.
  • Published: June 26, 2020.

Keywords

  • экзамен
  • когнитивные структуры
  • сценарий
  • концепт
  • языковое сознание
  • ассоциативный эксперимент
  • слово-стимул
  • реакция
  • когнитивно-психологический эксперимент
  • национальная культура
  • Китай
  • Россия
  • examination
  • cognitive structures
  • scenario
  • concept
  • language consciousness
  • associative experiment
  • stimulus word
  • reaction
  • cognitive psychological experiment
  • national culture
  • China
  • Russia

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)