• Original research article
  • June 26, 2020
  • Open access

Formation of Multicultural Multilingual Educational Micro-Environment while Developing Multilingual Students’ Lexical Skills (by the Example of German as the Second Foreign Language)

Abstract

The paper aims to reveal the essence of multicultural multilingual educational micro-environment and to describe techniques of its formation while developing multilingual students’ lexical skills. Scientific originality of the study lies in the fact that multicultural multilingual educational micro-environment is considered as an educational area in which systemic perception of languages and cultures takes place. The conducted research has allowed the authors to identify pedagogical conditions for formation of multicultural multilingual educational micro-environment. The practical value of the research involves development and approbation of appropriate didactic tools - multilingual texts, problematic culturological tasks involving use of meta-cognitive strategies.

References

  1. Бакловская О. К. Специфика овладения грамматической стороной речи в процессе соизучения языков и культур [Электронный ресурс] // Многоязычие в образовательном пространстве. 2017. Вып. 9. С. 42-49. URL: http://elibrary. udsu.ru/xmlui/handle/123456789/17106 (дата обращения: 04.04.2020).
  2. Барышников Н. В. Основы профессиональной межкультурной коммуникации: учебник. М.: Вузовский учебник; ИНФРА-М, 2013. 368 с.
  3. Беленкова Ю. С. Формирование метакогнитивных стратегий студентов в процессе обучения иностранному языку // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки». 2014. № 1 (21). С. 36-43.
  4. Бим И. Л. Концепция обучения второму иностранному языку (немецкому на базе английского). Обнинск: Титул, 2001. 46 с.
  5. Гальскова Н. Д. Межкультурное обучение: проблема целей и содержания обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2004. № 1. С. 3-8.
  6. Лапидус Б. А. Обучение второму иностранному языку как специальности. М.: Наука, 2001. 148 с.
  7. Мильруд Р. П., Носонович Е. В. Критерии содержательной аутентичности учебного текста // Иностранные языки в школе. 1999. № 2. С. 6-12.
  8. Сафонова В. В. Культуроведение в системе современного языкового образования // Иностранные языки в школе. 2001. № 3. С. 17-24.
  9. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 2005. 239 с.
  10. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово, 2000. 262 с.
  11. Хайдаров Я. Р. Романские языки как материал для разработки методики одновременного преподавания нескольких языков // Романские языки в прошлом и настоящем: сб. ст. к 80-летию профессора Т. А. Репиной. СПб.: Изд-во филол. фак-та СПбГУ, 2007. С. 327-339.
  12. Щепилова А. В. Когнитивный принцип в обучении второму иностранному языку: к вопросу о теоретическом обосновании // Иностранные языки в школе. 2003. № 2. С. 4-11.

Author information

Ol'ga Konstantinovna Baklovskaya

Udmurt State University

Nataliya Yur'evna Milyutinskaya

Udmurt State University

About this article

Publication history

  • Received: April 5, 2020.
  • Published: June 26, 2020.

Keywords

  • поликультурная мультилингвальная учебная микросреда
  • поликультурная мультилингвальная личность
  • соизучение языков и культур
  • многоязычные аутентичные тексты
  • метакогнитивные стратегии познавательной деятельности
  • формирование лексических навыков
  • multicultural multilingual educational micro-environment
  • multicultural multilingual personality
  • culture-through-language studies
  • multilingual authentic texts
  • meta-cognitive strategies of cognitive activity
  • lexical skills formation

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)