• Original research article
  • June 26, 2020
  • Open access

Military Students’ Foreign-Language Competence as Component of Professional Readiness

Abstract

The article describes results of experimental work on formation of future officers’ professional readiness in the process of foreign language teaching. The paper aims to identify and justify the role of foreign language teaching in formation of military students’ professional readiness. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors justify conclusively the important role of the discipline “Foreign Language” in formation of military students’ professional readiness. The results acquired during approbation of the authors’ original methodology of teaching foreign language to military students justify the thesis that foreign-language competence is an integral component of military students’ professional readiness.

References

  1. Белова С. В. Педагогика диалога. Теория и практика построения гуманитарного образования. М.: АПКиППРО, 2006. 376 с.
  2. Бим И. Л. Некоторые актуальные проблемы современного обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2001. № 4. С. 5-8.
  3. Вайсбурд М. Л. Использование учебно-речевых ситуаций при обучении устной речи на иностранном языке. Обнинск: Титул, 2001. 127 с.
  4. Вотинцева М. В. Иностранный язык как средство формирования профессиональной компетентности будущих офицеров: монография. Благовещенск: Изд-во Дальневост. высш. общевойск. команд. училища им. Маршала Советского Союза К. К. Рокоссовского, 2016. 120 с.
  5. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2004. 336 с.
  6. Колкер Я. М., Устинова Е. С., Еналиева Т. М. Практическая методика обучения иностранному языку. М.: Академия, 2000. 264 с.
  7. Маслыко Е. А., Бабинская П. К., Будько А. Ф., Петрова С. И. Настольная книга преподавателя иностранного языка. Мн.: Вышэйшая школа, 2004. 522 с.
  8. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. М.: Просвещение, 1985. 208 с.
  9. Фокина К. В. Методика преподавания иностранного языка. М.: Просвещение, 2008. 113 с.
  10. Шадриков В. Д. Психология деятельности и способности человека. М.: Логос, 1996. 320 с.
  11. Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам. Теория и практика. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Филоматис, 2006. 480 с.

Author information

Marina Vladimirovna Votintseva

Far East Higher Combined Arms Command Military Zhukov’s order School named after Soviet Union Marshal K. K. Rokossovsky

Natal'ya Viktorovna Shvarts

Far East Higher Combined Arms Command Military Zhukov’s order School named after Soviet Union Marshal K. K. Rokossovsky

About this article

Publication history

  • Received: February 10, 2020.
  • Published: June 26, 2020.

Keywords

  • обучение иностранному языку
  • обучение курсантов иностранному языку в военном вузе
  • готовность к профессиональной деятельности
  • формирование готовности к профессиональной деятельности будущих офицеров
  • возможности дисциплины «Иностранный язык»
  • foreign language teaching
  • teaching foreign language to military students
  • professional readiness
  • forming future officers’ professional readiness
  • potential of the discipline “Foreign Language”

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)