• Original research article
  • July 15, 2020
  • Open access

Verbal Means of Influencing the Reader as Anthropocentric Peculiarity of the English-Language Military Advertising Texts (by the Material of ‘Army Times’ Magazines)

Abstract

The article deals with anthropocentric peculiarities of the English-language military advertising texts taking into account tactical communication goals of their authors. The study aims to determine anthropocentric peculiarities of advertising texts represented by various linguistic means. Scientific novelty of the research lies in the fact that for the first time the study of verbal means of influencing the reader is conducted from the perspective of anthropocentrism. The attained results have revealed that grammatical, stylistic and lexical means objectifying anthropocentric orientation of an advertising text realise the tactical communication goals of an advertiser.

References

  1. Бернадская Ю. С. Текст в рекламе. М.: ЮНИТИ, 2008. 288 с.
  2. Головченко А. Я. Специфика милитарных презентационных текстов (на материале рекламы вооруженных сил) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2018. № 18 (816). С. 55-62.
  3. Добросклонская Т. Г. Вопросы изучения медиатекстов. Опыт исследования современной английской медиаречи. М.: Едиториал УРСС, 2005. 286 с.
  4. Калмычкова А. Д. Антропоцентризм как основа стратегии современного брендинга // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2013. № 25 (685). С. 16-33.
  5. Куликова Е. В. Языковая специфика рекламного дискурса // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2008. № 4. С. 197-205.
  6. Кучинская Е. А. Жанр и композиция текста в военной периодике (коммуникативно-семантическое моделирование): дисс. … д. филол. н. М., 2011. 467 с.
  7. Леви Ю. Э. Вербальные и невербальные средства воздейственности рекламного текста: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2003. 22 с.
  8. Минлибаева Э. Р. Рекламный дискурс: ключевые проблемы // Вестник Башкирского университета. 2018. Т. 23. № 4. С. 1163-1168.
  9. Мурог И. А. Особенности функционирования языковой игры в военной рекламе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 5 (71). Ч. 1. С. 120-123.
  10. Мурог И. А. Семиотические особенности рекламного текста (на материале текстов американской военной рекламы) // Мировое культурно-языковое и политическое пространство: инновации в коммуникации: сб. науч. тр. М.: Российский ун-т дружбы народов, 2017. С. 186-193.
  11. Почтарь Е. И. Виды репрезентаций в современной американской рекламе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Серия «Языкознание». 2009. Вып. 573. Стилистика и проблемы контекста. С. 200-217.
  12. Синекдоха [Электронный ресурс] // Словарь литературоведческих терминов. URL: https://slovar.cc/lit/term/2145375.html (дата обращения: 05.01.2020).
  13. Цзяньвэнь Чжан, Гусева С. И. Антропоцентрический и информационный подходы к анализу рекламного дискурса // Казанская наука. 2017. № 6. С. 47-49.
  14. Цолоева С. Б. Англоязычный профессиональный рекламный субдискурс как сфера вербализации метафоры // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2019. № 2. С. 36-42.
  15. Чудаева Н. А. Лингвокульторологические особенности рекламного дискурса (на материале социальной рекламы Великобритании и Германии) [Электронный ресурс]. Красноярск, 2016. URL: http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/26597 (дата обращения: 08.01.2020).
  16. Army Times [Электронный ресурс]. URL: https://www.armytimes.com/ (дата обращения: 04.01.2020).
  17. Williamson J. Decoding Advertisements. Ideology and Meaning in Advertising. L.: Marton Boyars, 2002. 180 p.

Author information

Mariya Borisovna Khafizova

Smolensk State University; Smolensk Field Marshal Kutuzov Cadet College

About this article

Publication history

  • Received: May 6, 2020.
  • Published: July 15, 2020.

Keywords

  • антропоцентризм
  • военная реклама
  • вербальные средства
  • тактические коммуникативные цели
  • местоимения
  • anthropocentrism
  • military advertising
  • verbal means
  • tactical communication goals
  • pronouns

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)