Institutional Approach to Business Discourse Study
Abstract
Communication efficiency depends on many factors; success of modern business communication is largely determined by the linguo-cultural factor. Its importance is obvious: communication content represents specificity of a certain linguo-culture, and business content represents the status of a particular social segment. The research objectives are as follows: to describe the institutional approach to business discourse study, to reveal essential features of this type of discourse, to identify efficient forms of communication in the business community in the mass media space. Scientific originality of the research involves a comprehensive analysis of specificity of business discourse in the sphere of mass communication. The research findings are as follows: the authors reveal the entrepreneur’s “linguo-cultural image” formed by the mass media, identify specificity of the mass media online and offline interaction with the business community and show how these peculiarities are represented in media communication. The findings are illustrated by an example of media discourses of business editions under study. The identified peculiarities of this discourse type are associated with the necessity of the business community to develop communication, to establish role interactions both within and outside the alliance.
References
- Афанасьева А. В., Блинова М. В., Борисяк Д. А., Вайсберг В. А., Вырковский А. В., Силуянова П. С., Ховратович М. В., Ходоровский А. М. Деловая журналистика / отв. ред. А. В. Вырковский. М.: МедиаМир, 2012. 727 с.
- Бейлинсон Л. С. Функции институционального дискурса // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2009. № 3. С. 142-147.
- Брызгалова Е. Н., Шевелевский И. М. Прогнозирование как коммуникативная модель в деловом медиадискурсе (на материале «РБК») [Электронный ресурс]. URL: http://elibrary.ru/item.asp?id=23580565 (дата обращения: 05.05.2020).
- Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / пер. с англ. яз.; под ред. В. И. Герасимова; вступ. ст. Ю. Н. Караулова, В. В. Петрова. М.: Прогресс, 1989. 310 с.
- Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ (современная английская медиаречь). М.: Флинта; Наука, 2008. 263 с.
- Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 2000. С. 5-20.
- Кожемякин Е. А. Институциональные дискурсы: программа сравнительных исследований // Человек. Сообщество. Управление. 2007. № 2. С. 96-107.
- Кулёв В. С. Деловая пресса России // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 1994. № 5. С. 3-8.
- Лысова Т. И. Кризиса деловой журналистики нет [Электронный ресурс] // Lenta.ru. Интернет и СМИ. URL: http://lenta.ru/ articles/2011/04/14/vedomosti/ (дата обращения: 15.04.2020).
- Папаев С. Т. Роль стандартизации для коммуникаций в электронной среде // Методы современной коммуникации. М.: Знание, 2003. Вып. 1 / под ред. В. Н. Переверзева. С. 30-35.
- Попова Т. П. Характеристики институционального дискурса // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. T. 7. № 6: в 2-х ч. Ч. 2. С. 295-300. DOI: 10.17748/2075-9908-2015-7-6/2-295-300.
- Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса. М.: Гнозис, 2004. 326 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 12, 2020.
- Published: July 15, 2020.
Keywords
- институциональный дискурс
- деловой дискурс
- бизнес-сообщество
- медиатексты
- деловые СМИ
- лингвокультурный типаж
- нормативность
- клишированность
- аппелятивность
- institutional discourse
- business discourse
- business community
- media texts
- business media
- linguo-cultural character type
- normativity
- state of being clichéd
- appellative nature
Copyright
© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC