• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Functional Specificity of Ekphrasis in R. D. Harris’s Novel “Lustrum”

Abstract

The article is devoted to analysing functional specificity of the nature of sculptural ekphrasis in R. D. Harris’s novel “Lustrum”, whose object was the Venus de Milo’s statue. Scientific novelty of the research lies in the fact that there are no studies related to analysing the functional nature of ekphrasis in R. D. Harris’s creative work both in the western and Russian literary criticism. In this respect, the aim of the study is to uncover the role played by the stylistic devices used by the author in the chosen ekphrastic description and determined in the course of the analysis. The attained results have shown that the statuary image of the Venice de Milo, adding to the historical portrait of Aurelia Cotta, reveals behavioural particularities of a woman’s image in the context of postmodernist prose poetics.

References

  1. Агафонова Е. Е. Динамика представлений о женской самоидентификации: от модернизма к постмодернистскому феминизму // Вестник Российского университета дружбы народов. 2009. № 3. С. 13-19.
  2. Бочкарева Н. С. Функции живописного экфрасиса в романе Грегори Норминтона «Корабль дураков» // Вестник Пермского университета. 2009. Вып. 6. С. 81-92.
  3. Бочкарева Н. С. Экфрастическая экспозиция в романе Дж. Барнса «Метроленд» // Вестник Пермского университета. 2012. Вып. 3 (19). С. 161-170.
  4. Бочкарева Н. С., Графова О. И. Экфрастическая экспозиция в романе А. С. Байетт «Натюрморт» // Вестник Пермского университета. 2014. Вып. 4 (28). С. 186-199.
  5. Джумайло О. А. Двойничество персонажей как ресурс постмодернистской исповедальности: роман Мартина Эмиса «Информация» // Вестник Пермского университета. 2010. Вып. 6 (12). С. 163-171.
  6. Дячук Т. В. Статуарный образ Венеры в русской литературе 1880-1890 гг. (Д. С. Мережковский и Г. И. Успенский) // Вестник Московского государственного областного университета. 2019. № 1. С. 80-88.
  7. Коновалова О. А. Ироническая стратегия постмодерна в отношении дискурса // Вестник Кузбасского государственного технического университета. 2006. № 4. С. 152-155.
  8. «Невыразимо выразимое»: экфрасис и проблемы репрезентации визуального в художественном тексте / сост. и науч. ред. Д. В. Токарева; Институт русской литературы (Пушкинский дом) Российской академии наук. М.: Новое литературное обозрение, 2013. 572 с.
  9. Пономаренко Е. О. Экфрастическая экспозиция в пьесе О. Уайльда «Идеальный муж» // Актуальные вопросы филологической науки XXI века: сборник статей по материалам III Всероссийской научной конференции молодых ученых с международным участием (8 февраля 2013 г.): в 2-х ч. Екатеринбург: УрФу, 2013. Ч. 2. С. 170-177.
  10. Постнова Е. А. Экфрасис в творчестве В. А. Каверина 1960-1970-х гг.: дисс. … к. филол. н. Пермь, 2012. 169 с.
  11. Харрис Р. Очищение. М.: Эксмо, 2014. 448 с.
  12. Харрис Р. Помпеи. М.: Эксмо, 2014. 384 с.

Author information

Elena Borisovna Schemeleva

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: June 2, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • скульптурный экфрасис
  • экфрастическая экспозиция
  • композиционная функция
  • характерологическая функция
  • мотив двойничества
  • Аурелия Котта
  • Венера Милосская
  • Р. Д. Харрис
  • sculptural ekphrasis
  • ekphrastic exposition
  • compositional function
  • characterological function
  • duality motif
  • Aurelia Cotta
  • Venus de Milo
  • R. D. Harris

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)