• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Taking into Account Semantic Peculiarities of English Verbs of Thinking When Teaching Russian as a Foreign Language

Abstract

The paper aims to identify semantic peculiarities of English verbs of thinking, to reveal a methodological potential of the author’s techniques when teaching Russian as a foreign language. The article proposes a classification of Russian verbs of thinking considering the level of difficulty of their acquisition by English-speaking students, justifies efficiency of the suggested vocabulary teaching techniques. Scientific originality of the study lies in the fact that the author identifies the basic difficulties experienced by English-speaking students when studying Russian verbs of thinking and develops techniques to introduce this group of verbs to English-speaking students. The research findings are as follows: the main differences between the Russian and English linguistic worldviews are revealed; the experiment results justify efficiency of the proposed methodology when forming foreign students’ Russian-language lexical competence.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Современный словарь методических терминов и понятий. Теория и практика обучения языкам. М.: Русский язык. Курсы, 2018. 496 с.
  2. Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В., Кирсанова Н. Д., Марчук И. Б. Лексика в практическом курсе русского языка // Живая методика для преподавателей русского языка как иностранного. М.: Русский язык. Курсы, 2005. С. 180-245.
  3. Галимова Н. Р., Кудинова Г. Ф. Ментальный глагол «думать» в русском и английском языках // Язык, культура, менталитет: проблемы изучения в иностранной аудитории: сборник научных статей участников XVII Международной научно-практической конференции (18-20 апреля 2018 г.). СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2018. С. 27-30.
  4. Гуднов Р. Н. Семантика и функционирование глагольных синонимов с доминантой «думать» в современном русском языке // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Филологические науки. 2012. № 2. С. 35-46.
  5. Капитонова Т. И., Московкин Л. В., Щукин А. Н. Методы и технологии обучения русскому языку как иностранному. М.: Русский язык. Курсы, 2008. 312 с.
  6. Морослин П. В. Семантическая структура глаголов мышления и их функция в тексте: на материале русского и английского языков: дисс. … к. филол. н. М., 2001. 210 с.
  7. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. М.: Азъ Ltd., 1992. 960 с.
  8. Путятина Е. И. Синонимическая группа глаголов, объединенных значением «думать» в английском и русском языках: дисс. … к. филол. н. Л., 1972. 172 с.
  9. Слесарева И. П. Проблемы описания и преподавания русской лексики: учебное пособие. М.: Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2010. 176 с.
  10. Стернин И. А. Лексическое значение слова в речи. Воронеж: Изд-во Воронежского ун-та, 1985. 170 с.
  11. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие для вузов. М.: Высш. шк., 2003. 334 с.
  12. Longman Dictionary of Contemporary English. The Living Dictionary. Fourth edition. Harlow: Longman, 2005. 1949 p.

Author information

Ol'ga Vladimirovna Zubova

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: April 25, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • дериваты глагола 'думать'
  • русский и английский языки
  • англоязычная аудитория
  • лексические трудности
  • преподавание русского языка как иностранного
  • derivatives of the verb “to think”
  • Russian and English languages
  • English-speaking audience
  • lexical difficulties
  • teaching Russian as a foreign language

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)