• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

Theatricality of Self-Revelation in Short Stories by F. de la Motte Fouqué

Abstract

The paper aims to identify origins and manifestations of theatricality of self-revelation in short stories by the German writer-romanticist F. de la Motte Fouqué. The article examines culturally determined causes of revival of the chivalrous ideal as a basis of theatricality, reveals theatralization techniques used in the stories. Scientific originality of the study lies in the fact that formal theatralization techniques and tendencies for theatralization in romantic prose are analysed by the example of F. de la Motte Fouqué’s short stories. The following conclusions are justified: in the writer’s creative work, theatricality of self-revelation manifested itself through adherence to chivalrous ideals; tendency for theatralization presupposes imperative influence on the reader; the writer elevates the story to the level of religious and moral admonition, introduces elements of scenic narration.

References

  1. Бент М. И. Гете и романтизм. Проблема личности в «Фаусте» и драматургия Генриха Клейста. Челябинск: Изд-во Челябинского гос. ун-та, 1986. 72 с.
  2. Бент М. И. Немецкая романтическая новелла. Генезис, эволюция, типология. Иркутск: Изд-во Иркут. ун-та, 1987. 120 с.
  3. Берковский Н. Я. Романтизм в Германии. Л.: Худож. лит., 1973. 568 с.
  4. Бройн Г. де. Бранденбургский Дон Кихот // Встреча: повести и эссе писателей ГДР. М.: Радуга, 1983. С. 483-507.
  5. Геббель Ф. Избранное: в 2-х т. М.: Искусство, 1978. Т. 2. 670 с.
  6. Гегель Г. В. Ф. Эстетика: в 4-х т. М.: Искусство, 1968. Т. 1. 312 с.
  7. Дмитриев А. С. Романтическая эстетика Августа Вильгельма Шлегеля. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1974. 118 с.
  8. Карельский А. В. Драма немецкого романтизма. М.: Медиум, 1992. 328 с.
  9. Карягин А. А. Драма как эстетическая проблема. М.: Наука, 1971. 227 с.
  10. Мелетинский Е. М. Историческая поэтика новеллы. М.: Наука, 1990. 275 с.
  11. Поляков М. Я. Теория драмы. Поэтика. М.: ГИТИС, 1980. 118 с.
  12. Фуке Ф. де ла Мотт. Адский житель // Избранная проза немецких романтиков: в 2-х т. М.: Худож. лит., 1979. Т. 2. С. 82-111.
  13. Фуке Ф. де ла Мотт. Ундина. М.: Наука, 1990. 560 с.
  14. Хализев В. Е. Драма как род литературы. Поэтика, генезис, функционирование. М.: Изд-во МГУ, 1986. 259 с.
  15. Шлегель Ф. Эстетика. Философия. Критика: в 2-х т. М: Искусство, 1983. Т. 1. 479 с.
  16. Briefe von und an August W. Schlegel. Zürich - Leipzig - Wien: Amalthea-Verl., 1930. Tl. 1. 649 S.
  17. Fouqué F. de la Motte. Lebensgeschichte des Baron Friedrich de la Motte Fouqué. Aufgezeichnet durch ihn selbst [Электронный ресурс]. URL: https://web.archive.org/web/20101024053726/http://www.zeno.org/ (дата обращения: 17.05.2020).
  18. Fouqués Werke: Auswahl in 3 Teilen. Berlin - Leipzig - Wien - Stuttgart: Deutsches Verlaghaus Bong&Co, 1908. Tl. 1. 269 S.
  19. Strobel J. Eine Kulturpoetik des Adels in der Romantik: Verhandlungen zwischen Adeligkeit und Literatur um 1800. Berlin: Walter de Gruyter, 2010. 479 S.

Author information

Irina Sergeevna Grigoryeva

Katanov Khakass State University

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • драматизм
  • немецкий романтизм
  • Ф. де ла Мотт Фуке
  • театральность самораскрытия
  • прием театрализации
  • dramatism
  • German romanticism
  • F. de la Motte Fouqué
  • theatricality of self-revelation
  • theatralization technique

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)