• Original research article
  • September 30, 2020
  • Open access

Lexical Means of V. Putin’s Discursive Image Development in the Spanish and American Mass Media in the Context of Coronavirus Pandemic

Abstract

The paper analyses lexical means of V. Putin’s discursive image development in the American and Spanish mass media political discourse with a view to identify culturally specific strategies of the Russian President’s personality representation. The article describes constitutive characteristics of the mass media political discourse and presents a survey of the existing studies on the problem of developing discursive images of political figures and states. Scientific originality of the research involves the comprehensive approach to analysing lexical means of a discursive image development, which includes discourse analysis and corpus analysis using ‘Sketch Engine’ manager. The findings indicate that both the American and Spanish mass media impose an image of a President-dictator who considers pandemic is an opportunity to glorify himself. At the linguistic level, this pragmatic intention manifests itself by the use of lexemes containing the seme “rigid authoritarian politician” (dictator, pharaoh, father/custodian). The American political discourse tends to identify Putin with the virus itself through the use of lexical representatives belonging to the lexico-semantic field with the hyper-seme “virus”. The Spanish-speaking journalists emphasize Putin’s minor role during the COVID-19 pandemic, which is linguistically represented by the lexemes with the seme “sidelines/secondariness”.

References

  1. Аносова Н. Э. Проблемы перевода англоязычного политического дискурса СМИ // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. 2013. № 2 (117). С. 219-225.
  2. Берендеев М. В. Образ и дискурс: к вопросу о дискурсивном характере формирования политических образов // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2011. Вып. 6. С. 91-99.
  3. Галумов Э. А. Международный имидж России: стратегия формирования: автореф. дисс. … д. полит. н. М., 2003. 50 с.
  4. Грушевская Т. М. Политический газетный дискурс: лингвопрагматический аспект: дисс. … д. филол. н. Краснодар, 2002. 256 с.
  5. Замятин Д. Н. Геополитика образов и структурирование метапространства // Полис. Политические исследования. 2003. № 1. С. 82-102.
  6. Иванова С. В. Политический медиадискурс в фокусе лингвокультурологии // Политическая лингвистика. 2008. № 1 (24). С. 29-33.
  7. Никитина К. В. Политический дискурс СМИ и его особенности, создающие предпосылки для манипуляции общественным сознанием // Управление общественными и экономическими системами. 2006. № 2. С. 1-7.
  8. Паршин П. Б., Пирогова Ю. К. Рекламный текст. Семиотика и лингвистика. М.: ИД Грабельникова, 2000. 268 с.
  9. Семененко И. Образы и имиджи в дискурсе национальной идентичности // Политические исследования. 2008. № 5. С. 7-18.
  10. Dijk T. A. van. What Is a Political Discourse Analysis? // Belgium Journal of Linguistics. Political Linguistics. 1997. Vol. 2. P. 11-52.
  11. https://dle.rae.es/ (дата обращения: 14.07.2020).
  12. https://elpais.com/ (дата обращения: 14.07.2020).
  13. https://foreignpolicy.com/ (дата обращения: 14.07.2020).
  14. https://www.bbc.com/mundo (дата обращения: 14.07.2020).
  15. https://www.elmundo.es/ (дата обращения: 14.07.2020).
  16. https://www.france24.com/es/ (дата обращения: 14.07.2020).
  17. https://www.nytimes.com/ (дата обращения: 14.07.2020).
  18. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (дата обращения: 14.07.2020).
  19. https://www.washingtonpost.com/ (дата обращения: 14.07.2020).

Author information

Yulia Andreevna Gornostaeva

Siberian Federal University

About this article

Publication history

  • Received: June 19, 2020.
  • Published: September 30, 2020.

Keywords

  • политический массмедийный дискурс
  • дискурсивное конструирование образа
  • дискурс-анализ
  • корпусный анализ
  • лексико-семантическое поле
  • mass media political discourse
  • discursive image development
  • discourse analysis
  • corpus analysis
  • lexico-semantic field

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)