• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

Musical Codes in M. Petrosyan’s Novel “The Gray House”

Abstract

The article aims to trace functioning of musical codes in M. Petrosyan’s novel “The Gray House”. Musical codes in M. Petrosyan’s novel have not been studied before, which accounts for scientific novelty of the article. An intermedial analysis allows the researcher to explain sociocultural genesis of the novel’s artistic world. Special attention is paid to instances of perceiving songs in foreign languages and to the process of acculturation. As a result, a way of introducing intermedial codes into the novel is described, providing insight into the author’s mindset of “codifying” musical references and quotes. It is found how foreign musical culture is adopted by the novel’s characters and how it begins to determine their consciousness. By analysing references to musical compositions and show business events, the researcher managed to determine timeframe for the events taking place in the novel.

References

  1. Бочкарева Н. С., Новокрещенных И. А. Проблемы взаимодействия литературы и других искусств в контексте интермедиальности (опыт кафедры мировой литературы и культуры Пермского государственного национального исследовательского университета) // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2017. Т. 9. № 2. С. 117-130.
  2. Галина М. Дом, наружность и лес // Новый мир. 2010. № 4. С. 47-58.
  3. Кихней Л. Г. Поликультурное или культурно не атрибутированное пространство как воплощение инобытия в современной «мистической прозе» (М. Петросян, В. Пелевин, Л. Наумов) // Россия в мире: проблемы и перспективы развития международного сотрудничества в гуманитарной и социальной сфере: материалы VI Междунар. науч.-практ. конф. М. - Пенза, 2019. С. 46-55.
  4. Петросян М. Дом, в котором… М.: Livebook, 2012. 958 c.
  5. Ремизова М. Времени нет // Октябрь. 2012. № 4. С. 148-168.
  6. Сидорова А. Г. Интермедиальная поэтика современной отечественной прозы (литература, живопись, музыка) [Электронный ресурс]: дисс. … к. филол. н. Барнаул, 2006. 204 с. URL: http://www.libed.ru/knigi-nauka/114760-5-intermedialnaya-poetika-sovremennoy-otechestvennoy-ozi-literatura-zhivopis-muzika.php (дата обращения: 20.05.2020).
  7. Ситникова А. А. Смыслообразующая функция песни в структуре литературного текста: автореф. дисс. … к. филол. н. Тверь, 2016. 23 с.
  8. Соловьева Е. Е. «Музыкальный код» и «музыкальный экфрасис» // Stephanos. 2016. № 2 (16). С. 119-128.
  9. Соловьева Т. Дом vs. Наружность. О романе Мариам Петросян «Дом, в котором…» // Вопросы литературы. 2011. № 3. С. 169-180.
  10. Axelrod S., Roman C., Travisano T. The New Anthology of American Poetry: Postmodernisms 1950-Present [Электронный ресурс]. New Brunswick - New Jersey - L.: Rutgers University Press, 2012. URL: http://www.jstor.org/stable/j.ctt1bj4sjv (дата обращения: 20.05.2020).
  11. Geneson P., Ginsberg А. A Conversation with Allen Ginsberg // Chicago Review 27. 1975. № 1. P. 27-35. DOI: 10.2307/25303265.
  12. Ginsberg A. Mostly Sitting Haiku [Электронный ресурс]. New Jersey: From Here Press, 1978. URL: https://terebess.hu/ english/haiku/aginsberg.html (дата обращения: 07.04.2020).
  13. Page J., Plant R. Immigrant Song [Электронный ресурс]. URL: http://www.ledzeppelin.ru/songs/Song_Immigrant_ Song.htm (дата обращения: 15.08.2020).
  14. Page J., Plant R. Stairway to Heaven [Электронный ресурс]. URL: http://www.ledzeppelin.ru/songs/Song_Stairway_ To_Heaven.htm (дата обращения: 15.08.2020).
  15. Welch L. A Taste of Honey [Электронный ресурс]. URL: http://www.beatleslyrics.org/index_files/Page1731.htm (дата обращения: 15.08.2020).
  16. Wolf W. (Inter)mediality and the Study of Literature [Электронный ресурс] // Comparative Literature and Culture. 2011. Vol. 13. Iss. 3. URL: https://docs.lib.purdue.edu/clcweb/vol13/iss3/2/ (дата обращения: 20.05.2020).

Author information

Kapitalina Valerevna Sinegubova

Kemerovo State University

About this article

Publication history

  • Received: August 3, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • интермедиальность
  • музыкальные коды
  • Мариам Петросян
  • «Дом, в котором…»
  • коммуникативная стратегия автора
  • intermediality
  • musical codes
  • Mariam Petrosyan
  • “The Gray House”
  • author’s communicative strategy

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)