• Original research article
  • November 30, 2020
  • Open access

Modern Trends in Pedagogical Discourse Development (by the Material of the English Language)

Abstract

The research objectives are as follows: to identify and systematize modern trends in development of pedagogical discourse as an integral part of the modern society, to reveal specificity of communicative interaction between participants of the English-language educational webinars. Scientific originality of the study is conditioned by the fact that the webinar is for the first time considered as a new socio-communicative phenomenon of virtual pedagogical discourse, in which institutional interaction becomes less ritualized, the chronotope structure of communication transforms, which leads to changes in a virtual linguistic personality’s pragmatic intentions within the framework of distant communication. The conducted research has allowed the authors to identify the following basic trends of pedagogical discourse development: globalization, integration of different discourse styles, axiologicity of textual material of intertextual and meta-disciplinary nature aimed to form value and professional orientations of educational process participants.

References

  1. Архипова Е. В., Лагунова Л. В. Языковая аксиология и перифрастический потенциал художественного текста (лингводидактический аспект) // Текст культуры и культура текста: материалы IV Междунар. пед. форума (г. Сочи, 16-17 октября 2017 г.). СПб.: РОПРЯЛ, 2017. С. 5-9.
  2. Багиян А. Ю., Ширяева Т. А. Методика концептуального лингвопроектирования профессиональной идентичности: подходы к разработке, сущность и перспективы // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2018. Т. 17. № 4. С. 214-228.
  3. Белякова И. Г. Современное языковое образование в высшей школе через призму активизации интегративной функции межкультурной коммуникации // New World. New Language. New Thinking: материалы II Междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. Л. В. Сафронова. М., 2019. С. 7-12.
  4. Ерошенкова Е. И. Аксиологические ориентиры образовательной реальности: от истоков к современности профессионального образования // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2016. Т. 15. № 4. С. 9-14.
  5. Касаткин П. И. Аксиология современного российского образовательного пространства // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Познание». 2017. № 11-12 (72-73). С. 67-71.
  6. Касаткин П. И. Ценностная аксиоматика образовательного пространства: автореф. дисс. … д. филос. н. М., 2018. 53 с.
  7. Кирьякова А. В. Ценностные ориентиры университетского образования // Вестник Оренбургского государственного университета. 2011. № 2 (121). С. 27-33.
  8. Литвишко О. М., Черноусова Ю. А. Лингвокультурная медиация как компонент глокального подхода в обучении профессионально-ориентированному английскому языку (на примере направлений подготовки 38.03.02, 38.04.02 «Менеджмент» и 40.03.01, 40.04.01 «Юриспруденция») // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2016. № 2. С. 139-143.
  9. Суворова С. Л. Феноменология исследования понятий «Дискурс» и «Педагогический дискурс» // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Образование. Педагогические науки». 2012. № 4 (263). С. 84-87.
  10. Тленкопачева М. Н. Виртуальный педагогический субдискурс в пространстве современного педагогического дискурса // Электронное обучение: состояние, проблемы, перспективы: материалы Междунар. науч.-метод. конф., посвященной 10-летию интернет-института ТулГУ (9-10 октября 2018 г.). Тула: Изд-во ТулГУ, 2019. С. 39-41.
  11. Устинова Е. С. Организация курса истории Великобритании с позиций глобального образования // Иностранные языки в высшей школе. 2008. № 7. С. 45-53.
  12. Bagiyan A. Y., Shiryaeva T. A., Alikaeva L. S., Dotkulova Z. O., Toguzaeva M. R. Forming Professional Identity in Popular Science IT Discourse: Discursive Markers and Their Functional Diapason // Humanities and Social Sciences Reviews. 2019. Vol. 7. № 6. P. 263-270.
  13. Dodgson D. Multiple Choices - A Conversation about Language Testing, Teaching & Learning [Электронный ресурс]. URL: https://www.teachingenglish.org.uk/article/david-dodgson-multiple-choices---a-conversation-about-language-testing-teaching-learning (дата обращения: 28.08.2020).
  14. Lethaby C., Dexter Ph., Kerr Ph. Learning styles discussion forum [Электронный ресурс]. URL: https://www.teachingenglish. org.uk/article/learning-styles-discussion-forum (дата обращения: 28.08.2020).
  15. Underwood J. Using Voice and AI Assistants for Language Learning [Электронный ресурс]. URL: https://www.teachingenglish. org.uk/article/using-voice-ai-assistants-language-learning (дата обращения: 28.08.2020).

Author information

Aleksandr Yur'evich Bagiyan

Pyatigorsk State University

Tatiana Alexandrovna Shiryaeva

Pyatigorsk State University

Yuliana Anatolievna Chernousova

Pyatigorsk State University

About this article

Publication history

  • Received: September 24, 2020.
  • Published: November 30, 2020.

Keywords

  • педагогический дискурс
  • виртуальный педагогический дискурс
  • виртуальная языковая личность
  • хронотоп
  • pedagogical discourse
  • virtual pedagogical discourse
  • virtual linguistic personality
  • chronotope

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)