• Original research article
  • November 30, 2020
  • Open access

Phonetic, Lexical and Syntactical Means of Expressiveness in Headlines of the English-Language Professional Customs Discourse

Abstract

The paper aims to describe the most frequent stylistic means of expressiveness used to raise the attractive potential of headlines in the English-language professional customs discourse. Scientific originality of the study lies in the fact that the author for the first time analyses the stylistic means raising attractiveness of a headline in the English-language customs discourse. The research findings are as follows: the author identifies phonetic, lexical and syntactical means of expressiveness used to emphasize the positive impact of a headline and to form a positive image of customs organizations. Nature of this impact is revealed.

References

  1. Алещанова И. В. Цитация в газетном тексте (на материале современной английской и российской прессы): автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2000. 22 с.
  2. Баранов А. Г. Функционально-прагматическая концепция текста. Ростов-на-Дону: Изд-во Рост. ун-та, 1993. 182 с.
  3. Вартанова Е. Л. К чему ведет конвергенция СМИ? [Электронный ресурс]. URL: http://emag.iis.ru/arc/infosoc/ emag.nsf/BPA/b59df6463a315de4c32568fd0038da32 (дата обращения: 24.09.2020).
  4. Ковтунова И. И. Структура художественного текста и новая информация // Синтаксис текста / отв. ред. Г. А. Золотова. М.: Наука, 1979. С. 262-275.
  5. Комаров Е. Н. Ценностные ориентиры в заголовках французских и российских средств массовой информации: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2003. 23 с.
  6. Малярчук-Прошина У. О. Специфика заголовков современной массовой прессы (на примере издания «Комсомольская правда») [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/spetsifika-zagolovkov-sovremennoy-massovoy-pressy-na-primere-izdaniya-komsomolskaya-pravda (дата обращения: 24.09.2020).
  7. Почепцов Г. Г. Паблик рилейшнз, или Как успешно управлять общественным мнением. М.: Центр, 2004. 331 с.
  8. Сальникова Н. В. Национально-культурная риторика политического дискурса (на материале публичных выступлений Р. Рейгана и М. С. Горбачева): автореф. дисс. … к. филол. н. Ставрополь, 2011. 21 с.
  9. Сосунова Г. А. Заголовок как концепт текста французской таможенной прессы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2016. № 3. С. 126-132.
  10. Сосунова Г. А., Епифанцева Н. Г. Стилистические фигуры как фактор формирования коммуникативной направленности в текстах французских отраслевых таможенных изданий // Язык и культура. 2018. № 41. С. 202-216.
  11. Фещенко Л. Г. Структура рекламного текста: учебно-практическое пособие. CПб.: Петербургский институт печати, 2003. 232 с.
  12. Филиппова М. А. Языковая специфика рекламного дискурса // Молодой ученый. 2016. № 28. С. 1033-1036.
  13. Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса: дисс. … д. филол. н. Волгоград: ВГПУ, 2000. 440 с.
  14. Frontline [Электронный ресурс]. URL: https://www.cbp.gov/document/frontline-magazine (дата обращения: 24.09.2020).
  15. WCO news [Электронный ресурс]. URL: http://www.wcoomd.org/en/media/wco-news-magazine.aspx (дата обращения: 24.09.2020).

Author information

Ekaterina Vladimirovna Dvoynina

Russian Customs Academy

About this article

Publication history

  • Received: September 21, 2020.
  • Published: November 30, 2020.

Keywords

  • англоязычный таможенный дискурс
  • заголовок
  • фонетические, лексические, синтаксические средства выразительности
  • коннотация
  • стилистические средства аттракции
  • English-language customs discourse
  • headline
  • phonetic, lexical, syntactical means of expressiveness
  • connotation
  • stylistic means of attraction

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)