• Original research article
  • November 30, 2020
  • Open access

Face-Threatening Speech Acts in Academic Discourse (Split-Level Communication)

Abstract

The paper aims to describe productive models of face-threatening speech acts in split-level academic communication. The authors analyse speech acts with different levels of threats to a speaker’s positive face: invitation, request (with different degrees of imposition) and proposal. Special attention is paid to analysing the speech act “advice” functioning in institutional communication. Scientific originality of the study lies in the fact that the researchers analyse the use of face-threatening speech acts in split-level academic communication within the framework of the discursive approach. The research findings are as follows: the basic pragmatic characteristics of speech acts under study are identified.

References

  1. Андреева С. С. Социолингвистические признаки академического дискурса // Неделя науки СПбПУ: материалы научной конференции с международным участием. Лучшие доклады. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского политехнического университета Петра Великого, 2016. С. 333-336.
  2. Бузинова Л. М. Академический дискурс и его место в дискурсологии // Лексикография и коммуникация - 2017: сборник материалов III Международной научной конференции. Белгород: ИД «Белгород», 2017. С. 123-126.
  3. Власян Г. Р., Кожухова И. В. Формальные и неформальные приглашения в русском языке: контекст и стратегии вежливости // Russian Journal of Linguistics. 2019. Т. 23. № 4. С. 994-1013. DOI: 10.22363/2312-9182-2019-23-4-994-1013.
  4. Заболотнева О. Л., Кожухова И. В. Функционирование неискренних речевых актов в англоязычных университетских романах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 4. C. 114-118.
  5. Кожухова И. В. Функционирование ликоугрожающих речевых актов в англо- и русскоязычной коммуникативных культурах // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2012. Т. 1. № 17. C. 96-106.
  6. Малошонок Н. Г. Как восприятие академической честности среды университета взаимосвязано со студенческой вовлеченностью: возможности концептуализации и эмпирического изучения // Вопросы образования. 2016. № 1. С. 35-60.
  7. Плотникова С. Н. Лингвистические аспекты выражения неискренности в английском языке: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2000. 42 с.
  8. Салимова Л. М. Роль ученого как языковой личности в современном академическом дискурсе // Новая наука: теоретический и практический взгляд. 2017. Т. 2. № 4. С. 150-154.
  9. Харченко Е. В. Модели речевого поведения в профессиональном общении. Челябинск: ЮУрГУ, 2003. 336 с.
  10. Хутыз И. П. Лингвокультурные традиции в пространстве академического дискурса: особенности конструирования // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2016. № 3 (23). С. 86-93.

Author information

Oxana Leonidovna Zabolotneva

Chelyabinsk State University

Irina Vladimirovna Kozhukhova

Chelyabinsk State University

About this article

Publication history

  • Received: September 16, 2020.
  • Published: November 30, 2020.

Keywords

  • ликоугрожающий речевой акт
  • институциональное общение
  • академический дискурс
  • разностатусное общение
  • face-threatening speech act
  • institutional communication
  • academic discourse
  • split-level communication

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)