• Original research article
  • November 30, 2020
  • Open access

Role of Associative Experiment in Examination of Visual Advertising

Abstract

The article presents results of a psycholinguistic experiment on perception of visual advertising. The research objective is to identify violations of the advertising legislation using linguistic and psycholinguistic methods. Respondents were asked to put down their immediate responses to stimuli - advertising images and texts from the “Instagram” social network. Scientific originality of the paper lies in the fact that the free associations method is for the first time applied to identify violations of the advertising legislation. The research findings are as follows: the authors prove that the advertising materials under study contain features of inappropriate advertising.

References

  1. Википедия - свободная энциклопедия [Электронный ресурс]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/ (дата обращения: 25.09.2020).
  2. Горошко Е. И. Интегративная модель свободного ассоциативного эксперимента [Электронный ресурс]. URL: http://www.textology.ru/razdel.aspx?id=38 (дата обращения: 25.09.2020).
  3. Запрещенные приемы в рекламе [Электронный ресурс]. URL: https://brand.incredibleart.ru/blog/zapreschennye-priemy-v-reklame (дата обращения: 25.09.2020).
  4. Красова Е. Ю. Специфика ассоциативного эксперимента в исследовании образов политиков [Электронный ресурс]. URL: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?textid=2706&level1=main&level2=articles (дата обращения: 25.09.2020).
  5. Леонтьев А. А. Общие сведения об ассоциациях и ассоциативных нормах // Словарь ассоциативных норм русского языка / под ред. А. А. Леонтьева. М.: МГУ, 1977. С. 3-16.
  6. О рекламе [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 13.03.2006 № 38-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/ document/cons_doc_LAW_58968/ (дата обращения: 25.09.2020).
  7. Об охране здоровья граждан от воздействия окружающего табачного дыма и последствий потребления табака [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 23.02.2013 № 15-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/document/ cons_doc_LAW_142515/ (дата обращения: 25.09.2020).
  8. Российский рекламный кодекс [Электронный ресурс]. URL: http://www.riaria.ru/pdf/zakon/rossijskij-reklamnyj-kodeks.pdf (дата обращения: 25.09.2020).
  9. Тарасов Е. Ф. Актуальные проблемы анализа языкового сознания // Языковое сознание и образ мира: сборник статей / отв. ред. Н. В. Уфимцева. М.: Институт языкознания РАН, 2000. С. 24-33.
  10. Тобурокова В. М. Региональный русский ассоциативный словарь: учебное пособие. Якутск: Изд-во Якутского университета, 2008. 84 с.
  11. Уфимцева Н. В. Этнопсихолингвистика: вчера и сегодня // Вопросы психолингвистики. 2006. № 4. С. 92-101.

Author information

Tatyana Mikhailovna Nikaeva

North-Eastern Federal University named after M. K. Ammosov

Tuyara Anatolyevna Danilova

North-Eastern Federal University named after M. K. Ammosov

About this article

Publication history

  • Received: September 24, 2020.
  • Published: November 30, 2020.

Keywords

  • психолингвистический эксперимент
  • ненадлежащая реклама
  • восприятие визуальной рекламы
  • семантический анализ ассоциативных реакций
  • psycholinguistic experiment
  • inappropriate advertising
  • perception of visual advertising
  • semantic analysis of associative reactions

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)