• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Colloquial and Vernacular Vocabulary as Means to Form Power Image in the Russian Print Media of the Late XX Century

Abstract

The paper aims to show how linguo-cultural peculiarities of colloquial and vernacular vocabulary influence the Russian state image formation in the domestic print media of the late XX century. Scientific originality of the study involves identifying colloquial and vernacular vocabulary influence on the linguo-cultural component of the power image in newspaper journalistic texts of the 1990s. The conducted research allows concluding that colloquial and vernacular vocabulary often forms a primitive, simplified, ironic, vulgar image of power. The research findings are as follows: the author reveals linguo-cultural peculiarities of colloquial and vernacular vocabulary and shows how its usage influences the power image formation in the Russian print media of the late XX century.

References

  1. Беглова Е. И. Языковая компетентность как составляющая профессии современного журналиста // Вестник Нижегородского университета Н. И. Лобачевского. 2014. № 2 (2). С. 414-417.
  2. Валиева Л. Ф. Проблема разграничения разговорной и просторечной лексики в русском языке // Вестник Югорского государственного университета. 2016. Вып. 1 (40). С. 49-52.
  3. Грунина Е. О. Языковая личность персонажа художественного произведения как носителя культурного кода // Лингвокультурологический аспект изучения и преподавания русского языка в условиях отсутствия языковой среды: сборник статей и тезисов Международной научно-практической конференции (Мессина, Италия, 13 ноября 2018 г.). М.: РУДН, 2018. С. 86-88.
  4. День. 1993. 24-30 сентября.
  5. Добросклонская Т. Г. Политический медиадискурс в контексте дискурсивных исследований // Язык и социальная динамика. 2014. № 14-1. С. 106-115.
  6. Завтра. 1998. 17 августа.
  7. Зекрист Р. И. Власть в условиях глобализации (социально-философский анализ): автореф. дисс. … д. филос. н. Челябинск, 2015. 44 с.
  8. Зуева Т. М., Шкилева Е. М. Механизмы формирования образа власти // Теория и практика общественного развития. Философские науки. 2013. № 3. С. 15-20.
  9. Известия: газета. 1993-1996.
  10. Калинина М. В. Жаргонизмы, просторечие и языковая агрессия в телевизионных СМИ // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. Филологические науки. 2018. № 4 (127). С. 117-121.
  11. Костомаров В. Г. Языковой вкус эпохи. М.: Златоуст, 1999. 320 с.
  12. Красникова Е. Ю. Жаргоны и просторечия в языке публицистики // Высшее образование в России. 2000. № 5. С. 82-88.
  13. Лонская А. Ю. Образ власти в языке российских печатных СМИ 1990-х гг. // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Русский и иностранные языки и методика их преподавания». 2017. Т. 15. № 1. С. 113-125.
  14. Московский комсомолец: газета. 1993-1998.
  15. Навасартян Л. Г. Языковые средства и речевые приёмы манипуляцией информацией в СМИ (на материале российских газет): дисс. … к. филол. н. Саратов, 2017. 172 с.
  16. Независимая газета. 1991. 14 мая.
  17. Правда: газета. 1993-1998.
  18. Скляревская Г. Н., Шмелева И. Н. Разговорно-просторечная и областная лексика в словарях и в современном русском языке (лексикографический аспект) // Вопросы исторической лексикологии и лексикографии восточнославянских языков: сборник статей к 80-летию чл.-кор. АН СССР С. Г. Бархударова / под. ред. С. Г. Бархударова. М., 1974. С. 91-95.
  19. Тепляшина А. Н., Ерофеева И. В., Богуславская В. В., Толстокулакова Ю. В. Лингвокультурологическое моделирование медиатекста. Чита: Забайкальский государственный университет, 2017. 202 с.
  20. Шанский Н. М. Лексикология современного русского языка. М.: Флинта, 1964. 423 с.
  21. Шепель В. М. Имиджелогия: секреты личного обаяния. М.: Феникс, 2006. 98 с.

Author information

Anna Yurievna Lonskaia

Peoples’ Friendship University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: October 26, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • русский язык
  • просторечия
  • разговорная лексика
  • лингвокультурные характеристики образа власти
  • печатные СМИ
  • Russian language
  • vernacular vocabulary
  • colloquial vocabulary
  • linguo-cultural component of power image
  • print media

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)