• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Forming Linguistic Students’ Compensatory and Pragmatic Competences on the Basis of Verbal Cognitive Activity

Abstract

The research objective includes identifying the role of verbal cognitive activity when forming linguistic students’ compensatory and pragmatic competences. The article analyses correlation of linguistic competences and speech activity (language usage) from the viewpoint of foreign language teaching. Specificity of the competences manifestation depending on a type of thinking is revealed. Scientific originality of the research involves justifying the thesis that students’ verbal cognitive activity stimulation allows simultaneous development of their pragmatic and compensatory competences taking into account similarity of intellectual models. The authors introduce a definition of verbal cognitive activity and reveal the educational potential of the case-study method. The research findings are as follows: the authors identify the stages of verbal cognitive activity development with a focus on forming students’ compensatory and pragmatic competences on the basis of the case-study technology.

References

  1. Беляев Б. В. О соотношении языка и речи в процессе обучения // Иностранные языки в школе. 2011. № 8. С. 3-10.
  2. Брыксина И. Е., Мурунов С. С. О повышении мотивации в изучении иностранных языков студентами языковых направлений подготовки // Преподаватель высшей школы: традиции, проблемы, перспективы: мат-лы X Всерос. науч.-практ. конф. / отв. ред.: Л. Н. Макарова, И. А. Шаршов. Тамбов: Изд. дом «Державинский», 2019. С. 189-193.
  3. Гиллеспи Д., Мурунов С. С., Брыксина И. Е., Алексич Е. В. Анализ семантических характеристик грамматических временных форм английского и французского языков в пространстве будущего времени // Язык и культура. 2020. № 51. С. 6-34.
  4. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 7-е. М.: ЛКИ, 2010. 264 с.
  5. Попова Н. В., Сухарева Т. Н. Использование кейс-метода в обучении английскому языку // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 3 (81). С. 205-207.
  6. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций. Изд-е 3-е. М.: Просвещение, 2005. 239 c.
  7. Шустова С. В., Царенко Н. М. Дискурсивные маркеры как средство формирования прагмалингвистической компетенции // Научный результат. Вопросы теоретической и прикладной лингвистики. 2018. Т. 4. № 2. С. 21-29.
  8. Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика: учеб. пособие. М.: Филоматис, 2004. 416 с.
  9. Canale M., Swain M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing // Applied Linguistics. 1980. Vol. 1. № 1. P. 1-47.
  10. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Strasbourg: Council of Europe Press, 2001. 273 p.
  11. Dehaene S., Charles L., King J.-R., Marti S. Toward a computational theory of conscious processing // Current Opinion in Neurobiology. 2014. Vol. 25 (1947). P. 76-84.
  12. Dörnyei Z., Thurrell S. Strategic competence and how to teach it // ELT Journal. 1991. Vol. 45. № 1. P. 16-23.
  13. Duffley P. Linguistic Meaning Meets Linguistic Form. Oxford: Oxford University Press, 2020. 208 p.
  14. Hymes D. H. On communicative competence // Sociolinguistics. Selected readings / ed. by J. B. Pride, J. Holmes. Harmondsworth: Penguin, 1972. P. 269-293.
  15. Klein S. P. Learning: Principles and Applications. Thousand Oaks, CA: Sage, 2012. 515 p.
  16. Ospina García S. Une analyse critique de la compétence de communication dans une perspective pédagogique de la compétence stratégique orale [Электронный ресурс]. URL: https://marcoele.com/descargas/26/ospina-competence-orale.pdf (дата обращения: 19.10.2020).
  17. Shea N., Frith C. D. Dual-process theories and consciousness: The case for “Type Zero” cognition // Neuroscience of Consciousness. 2016. Vol. 1. P. 1-10.
  18. Torres P., Kucharski M., Marriott R. Concept maps and the systematization of knowledge // Cases on Teaching Critical Thinking through Visual Representation Strategies / ed. by L. J. Shedletsky, J. S. Beaudry. Hershey, PA: IGI Global, 2014. P. 494-514.
  19. Toutain A.-G. Langue, parole et discours: dédoublement guillaumien de la distinction saussurienne (7e Congrès Mondial de Linguistique Française) [Электронный ресурс]. URL: https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/pdf/2020/06/ shsconf_cmlf2020_04003.pdf (дата обращения: 19.10.2020).

Author information

Sergey Sergeyevich Murunov

Derzhavin Tambov State University

Oleg Gennadiyevich Polyakov

Derzhavin Tambov State University

Nadezhda Vasil’yevna Hausmann-Ushkova

Bauhaus-Universität Weimar; Derzhavin Tambov State University

About this article

Publication history

  • Received: November 13, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • компенсаторная компетенция
  • прагматическая компетенция
  • когнитивно-вербальная деятельность
  • кейс-метод
  • употребление языка
  • compensatory competence
  • pragmatic competence
  • verbal cognitive activity
  • case-study method
  • language usage

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)