• Original research article
  • February 10, 2021
  • Open access

Metaphorization and Metonymization as Means of Youth Slang Formation (by the Material of the Modern German Language)

Abstract

The research objectives are as follows: to identify types of metaphors and metonymies in the modern German youth slang, to discover peculiarities of their semantic, word-formative and phrase-formative derivation, to reveal techniques to create non-trivial images. Scientific originality of the study involves identifying specific features of metaphors and metonymies in the youth slang. The conducted analysis allows concluding that metaphors and metonymies in the youth slang differ from those used in the literary language. Within the framework of the research, the following issues are discussed: interaction of metaphorization and metonymization processes and reasonability of using the term “metaphtonymy”.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры: сб. / под ред. М. А. Журинской. М.: Прогресс, 1990. С. 5-32.
  2. Аюшева С. Н. Модели языковой метафоры в немецком молодежном жаргоне [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/modeli-yazykovoy-metafory-v-nemetskom-molodezhnom-yazyke (дата обращения: 10.02.2020).
  3. Виноградова Т. Ю. Русская и сопоставительная филология: лингвокультурологический аспект. Казань: Казан. гос. ун-т, 2004. 348 с.
  4. Гусева А. Е. Отражение фразеологической картины мира в молодежном жаргоне (на материале немецкого и русского языков) [Электронный ресурс]. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=21421415 (дата обращения: 31.10.2020).
  5. Девкин В. Д. Встреча с немецким сленгом // Язык и общество. Чтения Ушинского. Ярославль: ЯЛТУ, 2004. Вып. 3. С. 45-59.
  6. Коломиец Е. А. Русско-немецкий словарь современного молодежного жаргона. М.: Восток - Запад, 2005. 336 с.
  7. Ольшанский И. Г., Гусева А. Е. Лексикология: современный немецкий язык = Lexikologie: Die deutsche Gegenwartssprache: учебник для студ. лингв. фак. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2005. 416 с.
  8. Первак Т. В. Языковая игра в теледискурсе (на материале немецкого языка): монография. М.: Прометей, 2020. 258 с.
  9. Розен Е. В. Подростково-молодежный словесный репертуар (на материале современного немецкого языка) // Иностранные языки в школе. 1975. № 2. С. 7-18.
  10. Санжарова О. Н. Концептуальные метафора и метонимия как различные когнитивные механизмы (системный подход) // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2019. № 3 (117). С. 135-140.
  11. Телия В. Н. Вторичная номинация и ее виды // Языковая номинация. Виды наименований / под ред. Б. А. Серебренникова, А. А. Уфимцева. М.: Наука, 1977. С. 129-222.
  12. Чэнь Цянь. Функционально-семантические особенности молодежного сленга (на материале интернет-форумов) [Электронный ресурс]. URL: https://nauchkor.ru/uploads/documents/587d36675f1be77c40d58e8c.pdf (дата обращения: 10.10.2020).
  13. Шарманова О. С. Особенности взаимодействия и интеграции метафоры и метонимии как способ образования метафтонимии // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2016. № 3. С. 11-14.
  14. Шемчук Ю. М. Метафора как образная параллельная номинация в языковой системе // Теоретические и прикладные аспекты лингвистики: сб. материалов Междунар. науч.-практ. конф. молодых исследователей / отв. ред. Ю. М. Шемчук. М.: РИЦ МГГУ им. М. А. Шолохова, 2013. С. 120-123.
  15. Щербина В. Е. О природе метафорических образов фразеологических единиц немецкого и русского молодежного сленга // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 12 (54). Ч. 1. С. 211-213.
  16. Constantin T. Das neue Berliner Schimpfwörterbuch. Berlin: Haude & Spencer, 2000. 96 S.
  17. Ehmann H. Endgeil. Das voll korrekte Lexikon der Jugendsprache. München: C. H. Beck, 2008. 178 S.
  18. Feyaerts K. Refining the Inheritance Hypothesis: Interaction between Metaphoric and Metonymic Hierarchies // Metaphor and Metonymy at the Crossroads: A Cognitive Perspective / ed. by A. Barcelona. Berlin - N. Y.: Mouton de Gruyer, 2003. 356 p.
  19. Goossens L. Patterns of meaning extension, “parallel chaining”, subjectification, and modal shifts // Metaphor and Metonymy at the Crossroads: A Cognitive Perspective / ed. by A. Barcelona. Berlin - N. Y.: Mouton de Gruyer, 2003. 356 р.
  20. https://chat4free.net/ (дата обращения: 11.09.2020).
  21. https://jugendnetz.de/ (дата обращения: 10.09.2020).
  22. https://www.knuddels.de/ (дата обращения: 10.09.2020).
  23. https://www.schulhofchat.de/ (дата обращения: 11.09.2020).
  24. Jakobson R. Der Doppelcharakter der Sprache und die Polarität zwischen Metaphorik und Metonymik // Theorie der Metapher / hrsg. von A. Haverkamp. Darmstadt: Wiss. Buchges., 1996. S. 163-174.
  25. Neuland E. Jugendsprache. Eine Einführung. 2. überarbeitete und erweiterte Aufl. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag, 2018. 274 S.
  26. Sonntag: Berliner Zeitung. 2012. 8. April.
  27. Taylor J. R. Linguistic categorization: Prototypes in linguistic theory. Oxford: Clarendon Press, 1995. 312 p.
  28. Vitamin.de: die Zeitung. 2008. № 36.
  29. 100% Jugendsprache 2019. München: Langenscheidt GmbH & Co. KG, 2018. 160 S.

Author information

Alla Efimovna Guseva

Dr

Moscow Region State University

Kristina Michajlovna Manukian

Municipal Educational Institution “Rogachevskaya Secondary School”

About this article

Publication history

  • Received: October 5, 2020.
  • Published: February 10, 2021.

Keywords

  • молодежный жаргон
  • метафора
  • метонимия
  • метафтонимия
  • youth slang
  • metaphor
  • metonymy
  • metaphtonymy

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)