• Original research article
  • February 10, 2021
  • Open access

Cases of Metaphor and Metonymy Convergence and Metaphtonymy Functioning in Advertising Tourist Discourse of Germany

Abstract

The article aims to determine relationship between metaphor and metonymy. Various approaches to studying these phenomena are considered: contrasting them, defining metonymy as a kind of metaphor, integrating metaphor and metonymy. The functioning specifics of these phenomena in the advertising tourist discourse are demonstrated. Scientific novelty of the work lies in the authors’ approach to analysing the functioning of secondary nomination means from the standpoint of convergence of metaphor and metonymy; the researchers have identified a metaphtonymic blend in the mental model of familiarisation with the outside world, where the metaphoric component is a fundamental one. As a result, metaphtonymic blend is described as a mechanism of emotional influence on a potential client.

References

  1. Аристотель. Поэтика. Риторика. СПб.: Азбука-Классика, 2010. 352 с.
  2. Арутюнова Н. Д. Метафора и дискурс // Теория метафоры: сборник. М.: Прогресс, 1990. С. 5-32.
  3. Гончарова Е. А. Теория и практика стилистического анализа. М.: Академия, 2010. 352 с.
  4. Падучева Е. В. Метафора и ее родственники // Сокровенные смыслы. Слово. Текст. Культура: сборник статей в честь Н. Д. Арутюновой / отв. ред. Ю. Д. Апресян. М.: Языки славянской культуры, 2004. С. 187-203.
  5. Теория метафоры: сборник статей. М.: Прогресс, 1990. 511 с.
  6. Третьякова Е. В. Метафорический образ Германии в рекламном туристском дискурсе: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2016. 178 с.
  7. Устарханов Р. И. Метафтонимия в английском языке: интерпретационно-когнитивный анализ: автореф. дисс. … к. филол. н. Пятигорск, 2006. 22 с.
  8. Хахалова С. А. Метафора в аспектах языка, мышления и культуры: монография. Иркутск: ИГЛУ, 2011. 292 с.
  9. Хахалова С. А. Метафора: техника и идеология // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. Серия «Филология». 2011. № 2. С. 126-131.
  10. Хованова С. Ю. Метафтонимия среди механизмов формирования отглагольных имен типа pin-up в современном английском языке // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2010. № 1. С. 85-87.
  11. Шарманова О. С. Метафтонимия как концептуальное взаимодействие метафоры и метонимии // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2011. № 1. С. 194-200.
  12. Эпштейн М. Мультиверсум. Космо-арт. Мультивидуум // Вестник Российского философского общества. 2003. № 4. С. 160-165.
  13. Якобсон Р. Два аспекта языка и два типа афатических нарушений // Теория метафоры: сборник. М.: Прогресс, 1990. С. 110-132.
  14. Barcelona A.On the plausibility of claiming a metonymic motivation for conceptual metaphor // Metaphor and Metonymy at the Crossroads: A Cognitive Perspective / ed. by A. Barcelona. Berlin - N. Y.: Mouton de Gruyter, 2003. P. 31-58.
  15. Bußmann H. Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Kröner, 1990. 904 S.
  16. Duden. Onlinewörterbuch [Электронный ресурс]. URL: https://www.duden.de/ (дата обращения: 17.09.2020).
  17. Everett H. “Relative State” Formulation of Quantum Mechanics // Reviews of Modern Physics. 1957. Vol. 29. Iss. 3. P. 454-460.
  18. Fauconnier G. Mental spaces. Cambridge: MIT Press, 1985. 185 p.
  19. Fauconnier G., Turner M. Conceptual Projection and Middle Spaces [Электронный ресурс]. URL: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1290862 (дата обращения: 09.09.2020).
  20. Goossens L. Metaphtonymy: The interaction of metaphor and metonymy in expressions for linguistic action // Cognitive Linguistics. 1990. Vol. 1 (3). P. 323-340.
  21. Haverkamp A. Theorie der Metapher. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1983. 272 S.
  22. http://www.feride.de/Eventreisen/Feste/feiern/Ostern-in-Thueringen-Panorama-Hotel-Cursdorfer-Hoehe-4-Naechte-mit-Fruehstueck-8829.html (дата обращения: 22.03.2014).
  23. http://www.germany.travel/de/deutschland-fuer/jugendliche/jugendliche.html (дата обращения: 12.11.2014).
  24. https://www.clubfamily.de/center-parcs (дата обращения: 12.06.2020).
  25. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live by. Chicago - L.: The University of Chicago, 1980. 242 p.
  26. Lakoff G., Johnson M. The Metaphorical Structure of the Human Conceptual System // Cognitive Science. 1980. № 4. P. 195-208.
  27. Langacker R. W. Foundations of Cognitive Grammar: in 2 vols. Stanford: Stanford University Press, 1987. Vol. 1. Theoretical Prerequisites. 516 p.
  28. Punter D. Metaphor. L. - N. Y.: Routledge; Taylor and Francis Group, 2007. 158 p.

Author information

Svetlana Alexeyevna Khakhalova

Dr

Irkutsk State Medical University

Evgenia Valeryevna Tretiakova

PhD

Irkutsk State Medical University

About this article

Publication history

  • Received: October 26, 2020.
  • Published: February 10, 2021.

Keywords

  • метафора
  • метонимия
  • метафтонимия
  • рекламный туристский дискурс
  • метафорический образ
  • metaphor
  • metonymy
  • metaphtonymy
  • advertising tourist discourse
  • metaphorical image

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)