• Original research article
  • February 26, 2021
  • Open access

Metaphorical Image of the Baikal in Advertising Tourist Narrative

Abstract

The study aims to determine the range of the linguistic means with the help of which the metaphorical image of the Baikal is created in the advertising tourist narrative. Scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time the features of the representation of the Baikal’s metaphorical image in the advertising tourist narrative were identified. The attained results have shown that the metaphorical representation of the Baikal’s image is produced through the naturemorphic metaphorical model (landscape, terrain, seasons, atmospheric phenomena, sphere of outer space) and the anthropomorphic metaphorical model (human physical appearance, parts and organs of the human body, character traits, speech and nonspeech sounds, emotional and physical states).

References

  1. Баребина Н. С. Аргументация как языковая деятельность (биокогнитивный подход) // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. 2017. № 1 (57). С. 78-85.
  2. Баребина Н. С. Когнитивный антропоцентризм в условиях формирования эпохи антропоцена (на материале терминов когнитивного подхода в лингвистике) // Наука як рушійна антикризова сила: збірник статей. К.: Центр наукових публікацій, 2019. С. 79-93.
  3. Болдонова И. С. Образ Байкала в литературе как способ постижения фундаментальных истин бытия // Вестник Бурятского государственного университета. Филология. 2013. Вып. 10. С. 147-151.
  4. Горбунова Л. И. Байкал как центральный элемент концептосферы сибиряка // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2015. № 1 (33). С. 5-15.
  5. Жигачева Е. С. Концепт Байкал в региональной лингвокультуре: автореф. дисс. … к. филол. н. Улан-Удэ, 2015. 24 с.
  6. Кобозева И. М. К формальной репрезентации метафор в рамках когнитивного подхода // Диалог-2002. Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии: в 2-х т. / под ред. А. С. Нариньяни. М.: РосНИИ ИИ, 2002. Т. 1. Теоретические проблемы. С. 188-196.
  7. Костюшкина Г. М., Егорова З. В. Категоризация эмоций в русском языковом сознании // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. 2017. № 5 (61). С. 99-107.
  8. Костюшкина Г. М., Козлова Н. Н. Концептуальная метафоризация цветообозначения // Внутренний мир человека: эмоции, когниция, коммуникация: сборник научных статей. Абакан: Изд-во Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова, 2017. С. 119-125.
  9. Кузьмина М. А. Метафорические прилагательные-цветообозначения в русском и итальянском языках (на материале толковых словарей) // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «История, филология». 2008. Т. 7. Вып. 2. С. 3-9.
  10. Печенникова Л. В. Цветообозначения в рекламном дискурсе (на материале англо-американской и российской рекламы предметов быта): автореф. дисс. … к. филол. н. Саратов, 2006. 23 с.
  11. Резанова З. И. Метафорический фрагмент русской языковой картины мира: идеи, методы, решения // Вестник Томского государственного университета. 2010. № 1 (9). С. 26-43.
  12. Серебренникова Е. Ф. Аксиологическая параметризация социального дискурса // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. 2013. № 2 (23). С. 13-18.
  13. Чудакова Н. М. Концептуальная область «Неживая природа» как источник метафорической экспансии в дискурсе российских средств массовой информации (2000-2004 гг.): автореф. дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2005. 24 с.
  14. Чудинов А. П. Очерки по современной политической метафорологии: монография. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2013. 176 с.
  15. Чудинов А. П. Россия в метафорическом зеркале: когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000): монография. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2001. 238 с.
  16. Daniels S., Cosgrove D. Introduction: The iconography of landscape // The iconography of landscape: Essays on the symbolic representation, design and use of the past environments / ed. by S. Daniels, D. Cosgrove. Cambridge: Cambridge University Press, 1988. P. 1-10.
  17. http://amasibir.ru/tours_baikal/ (дата обращения: 30.09.2020).
  18. http://baikalarea.ru/baikal/baikal_un.htm (дата обращения: 21.09.2020).
  19. http://baikalturizm.com/viewpage.php?page_id=156 (дата обращения: 17.09.2020).
  20. http://kmp.ru/countries/ru/otdyh-na-baykale/ (дата обращения: 28.09.2020).
  21. http://placetravel.ru/otdyh-na-ostrove-olhon (дата обращения: 14.10.2020).
  22. http://tb38.ru/tyr/sentyabr_tour/ (дата обращения: 23.11.2020).
  23. http://www.liogrand.ru/i (дата обращения: 30.10.2020).
  24. http://www.visitburyatia.ru/places/section-143/item-305/ (дата обращения: 23.09.2020).
  25. https://chara-baikal.ru/zvyozdnoe-nebo-nad-bajkalom/ (дата обращения: 22.10.2020).
  26. https://insiberia.com/ru/article/bajkal-zimoj-kak-bezopasno-otdoxnut/ (дата обращения: 28.09.2020).
  27. https://insiberia.com/ru/article/letnij-otdyx-na-bajkale-kogda-exat-i-chem-zanyatsya/ (дата обращения: 16.01.2021).
  28. https://po-baikalu.ru/blog/picturesque-places-of-baikal/ (дата обращения: 01.12.2020).
  29. https://turizm.ngs.ru/baikal/sights/vodopad-vodopad-skazka-2996/ (дата обращения: 22.10.2020).
  30. https://uskrd.ru/tours/tury-na-ozero-bajkal/volshebnye-zvuki-bajkala.html (дата обращения: 09.12.2020).
  31. https://www.baikalika.ru/about/team/katya-chernysheva/ (дата обращения: 29.11.2020).
  32. https://www.belgorod-travels.ru/ (дата обращения: 12.10.2020).
  33. https://www.personalguide.ru/rossiya/irkutsk/ (дата обращения: 26.09.2020).
  34. https://www.russiadiscovery.ru/tours/probuzhdenie-baykala/ (дата обращения: 15.09.2020).
  35. Kostyushkina G. M., Kozlova N. N. Conceptual Metaphorization of Colour Terms // International Journal of Innovation, Creativity and Change. 2019. Vol. 8. Issue 10. Р. 141-152.
  36. Lakoff G. The Contemporary Theory of Metaphor // Metaphor and Thought / ed. by A. Ortony. Cambridge - N. Y.: Cambridge University Press, 1993. P. 202-251.
  37. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live by. Chicago: University of Chicago Press, 1980. 242 p.
  38. MacCormak Earl R. Cognitive Theory of Metaphor. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Press, 1985. 245 p.
  39. Sweetser E. From etymology to pragmatics: Metaphorical and cultural aspects of semantic structure. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. 174 p.

Author information

Ekaterina Evgen'evna Men’shikova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: December 27, 2020.
  • Published: February 26, 2021.

Keywords

  • рекламный туристический нарратив
  • метафорический образ Байкала
  • природоморфная метафорическая модель
  • антропоморфная метафорическая модель
  • advertising tourist narrative
  • metaphorical image of the Baikal
  • naturemorphic metaphorical model
  • anthropomorphic metaphorical model

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)