• Original research article
  • February 26, 2021
  • Open access

Paragraphemic Means of Expressiveness in the English-Language Fashion Discourse

Abstract

The purpose of the study is to identify the main functions of paragraphemic means in the English-language media discourse of the fashion industry. The article analyses a complex of paragraphemic means, including punctuation, font variation and variation in the text’s planar syntagmatics. The work is novel in that when describing the English-language fashion discourse, it is ascertained that functionality of paragraphemic means enhances and enriches semantics of the text’s verbal component in terms of shifting the ideological focus of social values perception, it is proved that syngraphemics is not so much a means of differentiating between units of syntactic sequence of elements as a powerful means of emotional-evocative expressiveness of the text. As a result, it is proved that the expressive function of nonverbal means of the English-language discourse enhances the framing set by verbal and figurative components of information structures.

References

  1. Баранов А. Н., Паршин П. Б. Воздействующий потенциал варьирования в сфере метаграфемики // Проблемы эффективности речевой коммуникации: сб. науч.-аналит. обзоров. М.: ИНИОН, 1989. С. 41-115.
  2. Барт Р. Мифологии // Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика / пер. с фр. М.: Прогресс, 1994. С. 48-71.
  3. Барт Р. Система моды. Статьи по семиотике культуры / пер. с фр.; вступ. ст. и сост. С. Н. Зенкина. М.: Издательство им. Сабашниковых, 2003. 512 с.
  4. Исхакова О. С. Дискурс моды vs глянцевый журнальный дискурс моды [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/diskurs-mody-vs-glyantsevyy-zhurnalnyy-diskurs-mody (дата обращения: 25.12.2020).
  5. Косицкая Ф. Дискурс моды и его жанровая дифференциация // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 4 (145). С. 22-27.
  6. Рябова М. Ю. Гламур как культурный концепт и философия повседневности // Вестник Кемеровского государственного университета. 2014. № 2 (58). Т. 1. С. 215-220.
  7. Рябова М. Ю., Сергейчик Т. С. Параграфемика в современном медиадискурсе // Инновационное образовательное пространство: теория и практика обучения иностранным языкам и русскому языку как иностранному в высшей школе: коллективная монография / под ред. Е. И. Чирковой. Киров: Изд-во МЦИТО, 2018. С. 154-171.
  8. Частицына А. Дискурс гламура [Электронный ресурс]. URL: http://bg.ru/society/diskurs_glamura-6273/ (дата обращения: 27.12.2020).
  9. Щербаков А. В. Паралингвистические явления в текстах рекламных сообщений [Электронный ресурс]. URL: https://studylib.ru/doc/3947994/paralingvisticheskie-yavleniya-v-tekstah-reklamnyh-soobshhenij (дата обращения: 25.12.2020).
  10. Abrams S. You - Yes, You - Need to Make Sure You’re Counted in the 2020 Census [Электронный ресурс]. URL: https://www.cosmopolitan.com/politics/a31945145/stacey-abrams-census-2020 (дата обращения: 02.04.2020).
  11. Krentcil F. Ok, Fashion. What Happens Now in the Coronavirus Pandemic? [Электронный ресурс]. URL: https://www.harpersbazaar.com/fashion/designers/a31955168/fashion-industry-coronavirus/ (дата обращения: 27.03.2020).
  12. Megan U. Singer Stephanie Poetri Has Bougier Taste Than She Thought [Электронный ресурс]. URL: https://www.cosmopolitan.com/entertainment/celebs/a31995260/stephanie-poetri-expensive-taste-test-cosmo (дата обращения: 31.03.2020).

Author information

Marina Yurievna Ryabova

Dr

Kemerovo State University

About this article

Publication history

  • Received: December 28, 2020.
  • Published: February 26, 2021.

Keywords

  • параграфемика
  • синграфемика
  • супраграфемика
  • фэшн- дискурс
  • вестиментарный код
  • paragraphemics
  • syngraphemics
  • supragraphemics
  • fashion discourse
  • vestimentary code

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)