• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Associative Priming as Method to Reconstruct Professionally Oriented Foreign-Language Text (by the Example of the English Language)

Abstract

The paper tries to answer the question whether associative primes facilitate reconstruction of the professionally oriented English-language text. Scientific originality of the study lies in the fact that relying on the British National Corpus data (representation of a concept-stimulus in native speakers’ linguistic consciousness) and on free associative experiment data, the researcher evaluates adequacy of students’ lexical choices and analyses representation of concept components in their secondary linguistic consciousness. The findings indicate that learners’ cognitive strategies include identifying synonymic and hyponymic relations.

References

  1. Величковский Б. М. Когнитивная наука: основы психологии познания: в 2-х т. М.: Смысл; Академия, 2006. Т. 1. 448 с.
  2. Верещагин Е. М. Психологическая и методическая характеристика двуязычия (билингвизма). М. - Берлин: Директ-Медиа, 2014. 162 с.
  3. Владимиров И. Ю., Павлищак О. В. Преодоление фиксированности как возможный механизм инсайтного решения // Современные исследования интеллекта и творчества / под ред. А. Л. Журавлёва, Д. В. Ушакова, М. А. Холодной. М.: Институт психологии РАН, 2015. С. 48-64.
  4. Горохова С. И. Влияние семантического контекста на лексический поиск // Вопросы психолингвистики. 2016. № 2 (28). С. 120-131.
  5. Ермаков А. Е., Плешко В. В. Ассоциативная семантическая сеть: статистическая модель восприятия и порождения текста [Электронный ресурс]. URL: http://www.dialog-21.ru/digest/2001/articles/ermakov/ (дата обращения: 07.08.2020).
  6. Залевская А. А. Слово. Текст. Избранные труды. М.: Гнозис, 2005. 543 с.
  7. Малахова М. Н., Смердина Е. Ю., Алферова Ю. И. Law. Police. Society (Право. Полиция. Общество): учебное пособие по английскому языку: в 3-х ч. Омск: Омская академия МВД России, 2014. Ч. II. 268 с.
  8. Назайкин А. Н. Эффект прайминга в медиаисследованиях и рекламе [Электронный ресурс]. URL: https://vestnik.journ.msu.ru/books/2010/6/effekt-prayminga-v-mediaissledovaniyakh-i-reklame/ (дата обращения: 20.07.2020).
  9. Сазонова Т. Ю., Умеренкова А. В. Эффект обманутого ожидания: лингво-когнитивное моделирование // Вопросы психолингвистики. 2007. № 5. С. 30-32.
  10. Тимошенко Е. А. Теоретические и экспериментальные истоки прайминг-эффектов [Электронный ресурс]. URL: http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=37310 (дата обращения: 19.11.2020).
  11. Фаликман М. В., Койфман А. Я. Виды прайминг-эффектов в исследованиях восприятия и перцептивного внимания // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2005. № 4. С. 81-89.
  12. Bargh J. A., Chartrand T. L. Studying the Mind in the Middle: A Practical Guide to Priming and Automaticity Research // Handbook of Research Methods in Social Psychology / ed. by H. Reis, C. Judd. N. Y.: Cambridge University Press, 2000. P. 1-39.
  13. Grimes-Maguire R., Keane M. T. Evidence of Muddy Knowledge in Reaching for the Stars: Creating Novel Endings to Event Sequences // Proceedings of the Twenty-Sixth Annual Conference of the Cognitive Science Society. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 2004. P. 506-510.
  14. Hoey M. Lexical Priming. A New Theory of Words and Language. Stroud, United Kingdom: Taylor & Francis, 2005. XIII+202 р.
  15. Meyer D. E., Schvaneveldt R. W. Facilitation in Recognizing Pairs of Words: Evidence of Dependence between Retrieval Operations // Journal of Experimental Psychology. 1971. Vol. 90. № 2. P. 227-234.
  16. Schacter D. L., Buckner R. L. Priming and the Brain. Review // Neuron. 1998. Vol. 20. P. 185-195.

Author information

Yulia Ivanovna Alferova

PhD

Omsk Academy of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: January 12, 2021.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • идентифицирующая функция слова
  • ассоциативный прайминг
  • учебный билингв
  • профессионально ориентированный иноязычный текст
  • ассоциативный эксперимент
  • identifying word function
  • associative priming
  • foreign language learner
  • professionally oriented foreign-language text
  • associative experiment

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)