• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Teaching Structural Method of Ecological Terms Translation to Non-Linguistic Students

Abstract

The paper aims to justify experimentally the structural approach relevance when teaching translation of professionally oriented texts. The author analyses a textbook on foreign language for special purposes, describes the basic types of exercises, highlights methodology to work with professionally oriented vocabulary. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher proposes methodological recommendations for teaching the structural method of ecological terms translation. The research findings are as follows: the author proves that the process of teaching professionally oriented translation involves analysing the structure of terms and principles of their translation, performing exercises on multicomponent terms translation. Students should be able to differentiate types of terms and to apply appropriate translation techniques.

References

  1. Башкирова О. А., Шарапова Т. Н. Трудности перевода немецкого научно-технического текста // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 9 (75). Ч. 2. C. 85-88.
  2. Васильева С. Л., Гаврилова А. В. Особенности перевода многокомпонентных терминов в английском языке (на примере сферы природопользования) // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2017. Т. 2. № 3. С. 61-64.
  3. Долгая Т. Ф. Специфика терминов научно-технической литературы и технология обучения терминам в неязыковом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2010. № 3 (7). C. 50-53.
  4. Крапивина М. Ю., Фомиченко А. С. Специфика перевода английских терминов в профессионально-ориентированном тексте // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 2. C. 170-173.
  5. Крапивкина О. А., Синева Ю. О. О традициях и инновациях в методике преподавания иностранных языков // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2015. № 3. С. 123-132.
  6. Кудинова Т. А. К вопросу о природе многокомпонентного термина (на примере английского подъязыка биотехнологий) // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2011. Вып. 2 (14). С. 34-41.
  7. Липина Я. Е. Структурные особенности англоязычных многокомпонентных терминов в сфере автомобилестроения // Актуальные проблемы филологии: материалы III Междунар. науч. конф. Казань: Молодой ученый, 2018. С. 36-39.
  8. Лутфуллина Г. Ф. Английский язык для студентов-экологов: учебник. Казань: Казанский государственный энергетический университет, 2007. 123 с.
  9. Лутфуллина Г. Ф., Молостова Е. П. Англо-русский словарь-минимум профессиональной лексики (инженерная экология): справочник. Казань: Казанский государственный энергетический университет, 2009. 98 с.
  10. Мисуно Е. А., Баценко И. В., Водичев А. В., Игнатова С. А. Письменный перевод специальных текстов: учебное пособие. М.: Флинта, 2013. 256 с.
  11. Певницкая Е. Л. Структурный подход в обучении английскому языку: анализ синтаксических структур [Электронный ресурс] // Гуманитарный вестник. 2013. Вып. 5. URL: http://hmbul.ru/catalog/edu/phil/71.html (дата обращения: 11.01.2021).
  12. Скрипникова Т. И. Теоретические основы методики обучения иностранным языкам: сборник лекций [Электронный ресурс]. Владивосток: Дальневосточный федеральный университет, 2017. URL: http://uss.dvfu.ru/e-publications/2017/skripnikova-ti_metodika_obucheniya-inostr_yazykam_lektsii_2017.pdf (дата обращения: 11.01.2021).
  13. Харламов И. Ф. Педагогика. М.: Гардарики, 1999. 520 с.
  14. Lomborg B. The Skeptical Environmentalist: Measuring the Real State of the World. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 326 р.

Author information

Gulnara Firdavisovna Lutfullina

Dr

Kazan State Power Engineering University

About this article

Publication history

  • Received: January 28, 2021.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • навыки перевода
  • перевод специализированных терминов
  • многокомпонентные термины
  • структурный подход
  • translation skills
  • terms translation
  • multicomponent terms
  • structural approach

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)