• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Developing Foreign-Language Speech Skills in Master’s Degree Students-Lawyers on the Basis of Fiction Texts Containing Modality

Abstract

The paper describes methodology to form Master’s degree students’ foreign-language speech skills when teaching professional foreign language on the basis of fiction texts containing modal words. The article proposes a systematized set of tasks based on detective text fragments. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher proposes a four-stage model to form foreign-language speech skills in Master’s degree students of non-linguistic areas, taking into account their professional interests and the required level of foreign-language proficiency. The findings indicate that the proposed methodology promotes formation of Master’s degree students’ lexical competence required for successful intercultural communication.

References

  1. Андриевская Н. П. Роль художественного текста в обучении иностранному языку // Мир языков: ракурс и перспектива: материалы VII Междунар. науч.-практ. конф. (г. Минск, 22 апреля 2016 г.): в 3-х т. / отв. ред. Н. Н. Нижнева. Мн.: БГУ, 2016. Т. 3. С. 12-21.
  2. Базина М. П. Специфика условно-речевых упражнений для формирования рецептивных лексических навыков // Иностранные языки в высшей школе: учеб.-метод. пособие / под ред. С. К. Фоломкиной. М.: Высш. шк., 1987. Вып. 20. С. 108-115.
  3. Витлин Ж. Л. Обучение взрослых иностранному языку: вопросы теории и практики. М.: Педагогика, 1978. 168 с.
  4. Донскова О. А. Средства выражения категории модальности в драматургическом тексте: на материале англо-американской драмы XX века: дисс. … к. филол. н. М., 1982. 184 с.
  5. Калафато Р. Художественная литература в обучении английскому языку в России / пер. с англ. // Вопросы образования. 2018. № 2. С. 91-116.
  6. Кулибина Н. В. Когнитивная модель чтения художественной литературы в лингводидактическом осмыслении // Язык, сознание, коммуникация: сб. ст. / отв. ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: Диалог-МГУ, 1999. Вып. 10. С. 123-131.
  7. Леонтьев А. А. Внеязыковая обусловленность речевого акта и некоторые вопросы обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 1968. № 2. С. 29-35.
  8. Обучение чтению на иностранном языке в современном университете: монография / под ред. Н. В. Баграмовой, Н. В. Смирновой, И. Ю. Щемелевой. Изд-е 2-е. М.: Юрайт, 2020. 186 с.
  9. Шахова Н. И., Рейнгольд В. Г. Еще один подход к модальным глаголам (из опыта работы над учебником английского языка) // Чтение. Перевод. Устная речь. Методика и лингвистика. Л.: Наука, 1977. С. 35-78.
  10. Clark M. H. Daddy’s Little Girl. L.: BCA, 2002. 291 p.

Author information

Elena Pavlovna Belkina

PhD

Pitirim Sorokin Syktyvkar State University

About this article

Publication history

  • Received: January 28, 2021.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • профессиональный иностранный язык
  • развитие речевых умений
  • художественный текст
  • модальные глаголы
  • профессионально значимая проблема
  • professional foreign language
  • speech skills development
  • fiction text
  • modal verbs
  • professional problem

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)